AKJAS MIRKO

Alla inlägg under april 2008

Av Elin Haglund - 21 april 2008 18:14

har det stått på schema idag. Först så har Mirko varit hos dagmatte medan jag varit på jobbet, där fick han en långt promenad på 1,5 timme i det härliga vädret. Sen när vi kom hem så fick han lov att följa med på en springtur med mej på 40 minuter, vilket härligt väder det var idag!:-)helt otroligt varmt!Det var första dan som jag kunde springa i t-shirt utan att frysa:-)


Blir inte så mycket träning för hans del idag men lite kryp ska vi gå ut och köra på baksidan snart. Har funderat lite inför kommande lägre tävling.....krypet-fick tips av Kristina och det ska jag nog göra och det var att köra dk i form av kroppen för då kommer vi kanske att få poäng iaf om vi har tur.....för vi kommer nog inte att hinna få till krypet så som jag vill ha det innan det är dax för start men men vi får väl se?ska lägga in en högre växel gällande krypet nu så får vi se vart vi står när det är dax för start?Sen budföringen-måste repetera riktigt budföring. vi har ju kört konditionsbudföring vilket innebär att han inte behöver göra riktiga ingångar så det måste vi nog repetera innan start. Men att springa är inga problem inte ens när det smäller så det känns skönt.


Det jag måste göra innan start är att träna platsliggning och allting annat på längre avstånd eftersom vi har tränat inför "ettan" där det inte alls är lika långa avstånd som i lägre så det blir lite finslip och öka avstånd samt stabilitets träning i att sitta, ligga kvar eftersom han har en så rejäl dragningskraft till mej:-)


Måste berätta att han var så duktig idag när vi var ute och sprang.....det kom rådjur springandes och han spetsade öronen och såg ut som han var påväg att dra men då röt jag ifrån och då sprang vid min sida:-)glad har jag rätt att vara då:-)


Nu måste jag planera mitt schema....snart dax för periodplanering på jobbet igen och sen blir det ut och träna kryp för fulla muggar......

Av Elin Haglund - 20 april 2008 19:28

Oj vilket härligt väder vi har haft idag!så härligt soligt & varmt!:-)


Idag så åkte jag hem till Susanne för att lägga spår & köra uppletande. Vi la spåret åt varandra. Det blev dett långt spår till Mirko på ca 800-900 meter och 7 apporter plus slut. Det var gassande sol ute och torrt i marken så det var inte dom lättaste förutsättningarna. Mirko jobbade på super fint idag!bra motivation och bra tempo. Dock så missade han 2 apporter men men shit happens:-)Jag var jätte nöjd med både honom och mej själv:-)eftersom jag inte tänkte en enda gång....undra om vi går rätt....jag la mej helt i hans händer idag oxå så det känns bra!


Sen blev det uppletande. Gick bra!


Efter det bjöd Susanne & Erik på middag....gott gott!tack så mycket:-) Sen blev det en tur för hundarna med däcken. Dom fick dra dom ner till sjön och sen fick dom bada och sen fick dom dra däcken hem igen. Så nu borde hundarna vara nöjda med dagen:-)


Emellanåt hann vi och hundarna även sätta oss ner och njuta av det fina vädret ute på deras altan, så underbart härligt!Idag blev det en heldag  på 7 timmar ute i det fina vädret så nu kanske man har fått lite färg i ansiktet oxå:-)



GRATTIS Patrik & Morra till uppflytt till högre sök!

Av Elin Haglund - 19 april 2008 17:16

har vi fått idag på krypet!:-)Idag kröp han riktigt riktigt bra och i hyfsat bra position dessutom:-)Men nu ska det finslipas på positionen i första hand och det var det jag la fokus på idag och då fick hen helt plötsligt en betydligt bättre teknik:-)Roligt roligt! Sen blev det framförgående - inga problem:-)han stretar ibland lite grann men det orkar jag inte bry mej om. Han stannar rakt och snyggt så jag nöjer mej med det, momentet försvinner ju sen:-)Sen blev det lite "rutan" var länge sen vi körde det men det gick bra. Skickade honom 25m från rutan och han sprang rakt ut och ställde sig. Jag flyttade rutan hela tiden idag men det spelade ingen roll för honom. jag testade att köra honom till rutan utan musmatta och han sprang rakt in i rutan och ställde sig när jag sa stå:-)Måste ju testa någon gång. Ska väl försöka att ta steget vidare med "rutan" snart. Sen blev det fjärr - ligg/stå. Idag tog jag bort hjälpen med handen som jag har kört med för att honom använda rätt teknik och han använde ändå sätt teknik, har hjärntvättat honom:-) sen blev det inkallande med ställande - gick bra,men jag får vara försiktigt så att han inte börjar tappa farten - få variera med rena "inkallningar" så att han håller farten. Ingen linförhet blev det idag, är skönt att låta det vila ibland för oftast så blir det ju så att vi alltid kör linförhet men det är ju oxå ett moment som måste vila emellan åt, vilket jag glömmer bort ibland.


sen blev det uppletande. Körde uppletande i sökrutan på klubben. Det var bra för den var redan vallad och klar eftersom de hade haft sök tävling så då passade jag på att köra full stor ruta, vilket inte vi gör så ofta. Men jag la alla 3 föremålen längst ut på djupet. 2 föremål i vardera hörn och en på mitten längst ut i rutan. han går så JÄKLA bra just nu på uppletandet, det är helt sjukt!Även fast vi nu köra i full stor ruta så gick han ändå spikraka skick ut:-)Jag blir så glad när jag se honom jobba i rutan:-)han går precis spikraka skicka rakt ut och ända ut på djupet. Allt jobb med uppletandet har gett resultat.


Idag är jag sliten efter 4 nätters jobb, där jag inte har sovit så mycket som jag borde.....har blivit mellan 4-5 timmar vilket inte är tillräckligt så det kan bero på det är jag känner mej så sliten idag:-)


idag blir det bara en lugn kväll framför tv:n med hunden & katten och imorgon blir det träning med Susanne och Kox. Då är det dax för spår.


Ett stort GRATTIS till Kristina & Tuva som gjorde en helt suverän elitdebut i söket med 603p och cert.


Även bra jobbat Patrik & Morra på debuten i lägre sök, nästa gång så klarar ni uppflytt!



Av Elin Haglund - 18 april 2008 17:47

bilen idag:-)Skönt!Jag skulle egentligen inte ha fått hem den förrän på måndag, men han ringde och sa att bilen var klar för att han hade hittat en annan reservdel som dessutom var billigare:-)så slutsumman hamnade på 6000:-så jag känner mej rätt så glad idag!det blev ju billigare i slutändan än vad det skulle ha kostat från början:-)


När jag hade hämtat bilen så var jag duktig och åkte förbi jobbet och tvättade och städade bilen så nu är den ren och fin:-)


Mirko har idag fått köra uppletande i skogen bakom oss, han gick super!Han går verkligen raka och fina skick, och tar sig fint ända ut på djupet i rutan. Jag tror att uppletande är hans favorit gren:-)


Ska försöka att köra lite kryp på baksidan innan jag åker till jobbet i kväll. Sen nu när jag fick hem bilen tidigare så blir det träning i helgen:-)Ska försöka att lägga spår en av dagarna iaf.




Av Elin Haglund - 17 april 2008 16:09

Dom ringde från verkstan och dom hade hittat felet......kombi instrumentet hur nu det kan påverka avläsningen av nyckeln förstår jag inte???Den nya delen skulle gå på 5000:-!plus arbete 5000:-!men han på verkstan hjälpte mej att hitta reservdelen på en skrot vilket innebar att delen då kostade 2000:- istället för 5000:-, vet inte om det är det är det bästa att ta reservdelen från en skrotbil men vad ska jag göra?att betala 3000:- mindre gör väldigt mycket känner jag, men jag kommer säkert i framtiden att få äta upp att jag valde att inte ta en helt ny del men vad ska jag göra???!får väl byta till en helt ny då istället.


Summa sumara.......7000:- fattigare och hyfsat deprimerad!:-(Jag hade räknat med 5000:-, det hade jag kunnat köpa men 7000:-!Jag har tur som har pappa som jag kan låna lite pengar av men det är inte roligt att vara skyldig andra pengar!


Jag vill bara grina!:-(........ok det hade kunnat varit värre, fast just nu känns det inte som det!Hade jag haft pengarna så hade det känts surt men inte så surt som det känns nu när jag måste låna en viss del av pengarna av pappa för att klara av att betala bilen, så det blir väl bara till att leva snålt månaden som kommer:-(Känns som det bara är en ond cirkel.....att när man precis har fått huvudet över vattenytan så trycks man ner igen!jag orkar inte mer!jag har studerat i 6 år och levt fattigt ytterligare 1 år alltså 7 år som jag i princip har levt på existens mimimum där jag inte har lyckats spara ihop något sparkapital utan när jag precis har lyckats med att få ihop ett sparkapital så händer det något så att alla pengar försvinner:-( Till slut så känns måttet rågat och att man liksom inte orkar mer! När ska jag lyckas komma över vattenytan så att jag kan hålla mej där uppe och inte så att jag bara kommer ovanför vattenytan med näsborrarna????


Jag är absolut ingen som bara lever för att ha en massa pengar, men jag tror att det tar så mycket på mej eftersom jag just har levt på existensmimimum i snart 7 år, man orkar inte så mycket mer!


Ja för Mirkos del blir det inte så mycket, jag är knappast motiverad att träna just nu så det blir nog säkert en veckas ofrivillig vila för hans del:-( eller tills jag känner mej på bättre humör igen, när nu det blir?


Ja ja har ni orkat läsa mitt pessimistiska inlägg så hoppas jag inte att jag har dragit ner er i den pessimistiska skiten?! 

Av Elin Haglund - 16 april 2008 18:03

Forfarande ingen bil i sikte:-)ringde verkstan och de har inte hittat felet än.....dom förklarar det så att det finns ingen kontakt mellan motorutrymmet och kombiutrymmet tekniskt sett.....detta förstår jag som att någonstans är det glapp.....men dom har inte hittat vart.....så han sa att ha inte så höga förhoppningar att du får hem din bil imorgon heller....suck!


Ja ja det hade kunnat vara betydligt värre!.....jag har en underbar hund, en mysig katt, tak över huvudet, snart har jag min bil igen, mat på bordet, en underbar familj, ett jobb som jag trivs med, bra arbetskollegor, underbara träningskompisar och omtänksamma vänner!Vad mer kan man begära!:-)Så man ska väl inte klaga:-)


Idag blev det träning här hemma på baksidan.....blev att nöta på krypet vilket gick så där idag:-(känns som att vi inte kommer framåt men det är bara att nöta på. Ska köra ett till kryp pass på baksidan ikväll så får vi se hur det går? Sen blev det inkallande med ställande. Lite lite linförhet och fjärr - sitt/ligg, stod ca 4-5 meter ifrån honom och det går bra nu. Är lite begränsad med vad jag kan köra eftersom det enda jag har hemma är bollar och korv. Alla andra tränings saker ligger ju i bilen.


Hade velat lagt lite spår denna veckan men jag får väl hoppas att jag har fått hem bilen till helgen så att vi kan lägga spår i helgen sitället.



Den som väntar får se.....:-)

Av Elin Haglund - 16 april 2008 09:14

att det inte blir någon sökträning idag:-(men det finns inte så mycket man kan göra när jag ännu inte har fått tillbaka bilen. Jag hoppas verkligen att jag får hem bilen idag! men än så länge har det varit tyst i telefonen(har inte hört något om bilen än....)När man inte har någon bil så inser jag hur beroende jag är av bilen, främst när det gäller hund träning, sen så är man mer beroende här nere i Stockholm än man är i en mindre stad. För när jag bodde i Umeå så hade jag ingen bil men det gick bra ändå men här nere är det svårt att klara sig utan bil tycker jag iaf. Så nu håller jag tummarna att de hör av sig idag!Skit detsamma vad kalaset kommer att gå på bara jag får hem min bil snart:-)


Snart är det dax för en springtur, måste bara vänta på att maten har lagt sig till rätta nere i magen:-)så att jag inte får håll. Idag blir det en springtur i skogen, vi har hittat en super fin runda och det är så skönt att springa i skogen för då kan jag ha Mirko lös.


Senare idag ska det bli någon träning oxå......får jag tillbaka bilen så ska jag åkta upp till klubben ikväll för att träffa Susanne men får jag inte tillbaka bilen så blir det träning på hemma plan. Det ska väl jobbas med krypet idag igen, vi kör intensivträning av krypet så får vi se om det ger resultat?!:-)


Vi har ett underbart väder idag, det är inte sol än så länge men det är alldeles ljummet i luften så skönt!


Måste bara berätta en rolig sak om Mirko......han har tidigare brukat skälla på katterna utanför vår ballkongdörr tidigare, men han har ändrat beteendet sen jag fick hem Maica. Idag så stod han och gnällde när han såg katterna.....verkade nästan som att han ville ut och leka med dom:-)Sen när Maica någon dag tidigare här har suttit och tittat ut genom balkongdörren så har det kommit någon katt fram till dörren och då har Mirko bara satt sig bredvid Maica och kollat på den katten.....roligt att se! Men jaktinstinkten vaknar ändå till liv:-) om han ser någon katt som springer när vi är ute, konstigt vore det väl annars:-)



kram på er alla!

Av Elin Haglund - 15 april 2008 16:22

Trodde att jag skulle få hem bilen idag men ringde verkstan och dom hade inte lyckats hitta felet.....dom hade felsökt via datorn men inte hittat vad felet är. Det verkar inte sitta i nycklarna eller låset för dom har testat att omprogramera dessa 2 men det har inte hjälpt. Det skulle komma en duktig tekniker idag och kolla på den så jag hoppas att jag får hem den imorgon, dock betydligt fattigare:-(


Det som är synd är att jag hade räknat med att få hem bilen idag så att jag kunde vara med på sök träningen imorgon eftersom Mirko var hängig förra veckan så blev det ingen sökträning då och sen blir det ingen imorgon och veckan där på jobbar jag dag så då blir det inte heller någonting, så det känns tråkigt eftersom det kommer gå så långt innan han får köra igen. Skulle varit bäst om han fick köra varje vecka så här i början!men vad gör man, det går ju tyvärr inte att lösa.


Idag så har det varit riktigt varmt ute, härligt!Började med en lång promenad. Det blev lite träning under promenaden oxå. Stannade till på ett ställe och körde platsliggning - gick över 50 meter idag men det var inga problem, han känns trygg i situationen nu:-)sen inkallande med ställande - var länge sen vi körde det, men det gick jätte bra!sen blev det lite konditionsträning.


Vi kom nyss in från en träningsrunda här hemma. Det blev framför allt kryp:-)det går ändå betydligt bättre nu så det känns skönt!fast han är ojämna, han kryper riktigt fint ibland och ibland så ser det ut som skit men men det är bara att nöta på. Sen blev det inkallande med ställande och fjärr - sitt/ligg, det gick riktigt bra:-)


Jag måste bara visa er tavlan jag fick av syrran i present, jag tycker att den är sketa snygg:-)Det är hon som har målat den.


 


sen en bild på Maica bara.....hon älskar att ligga i soffan så jag har faktiskt lagt dit ett lakan så att jag slipper springa med rollern hela tiden, blir hyfsat hårigt när man har en tygsoffa:-)


 




  






Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards