AKJAS MIRKO

Alla inlägg under mars 2009

Av Elin Haglund - 30 mars 2009 23:00

har det blivit ikväll och även en massa andra saker har det hunnits med under dagen. Allt från lydnadsträning till styrketräning innan det bar av för lite skyddsträning. jag tycker att skyddsträningen har gått framåt varje gång men idag mötte vi på bakslag eller bakslag och bakslag....?....vi backade lite vad gäller utvecklingskurvan men men det är ju så det är när man tränar hundar:-) Vi testade munkorgen idag, roligt!:-) Det som vi verkligen ska nöta på tills nästa träningstillfälle är: utbackningar utbackningar å åter utbackningar.....avhämtningar.......påbörjan av transporterna(där han gärna vill tjuva och börja skälla)........munkorg(utan stötar)....ja ja sen en massa mer men det är det som vi ska lägga huvudvikten vid.


Idag var Mr M lite väl taggad, gick inte alls lika bra fritt följ som han brukar, släppte vid sidan men men det mest sitter nog i min gång, kolla bara på filmen:-)


Här kommer en liten filmsnutt från dagens träning:


Av Elin Haglund - 28 mars 2009 15:29

har det varit idag. Dagen började med en springtur på 45 min snöblasket, härligt! Det var kanske inte direkt härligt att springa i snöblasket men det kändes härligt efteråt:-)


.....Sen bar det av Jordbo Industriområdet för att träffa Susanne & Kox för att träna hundarna. Vi började med uppletande, det gick si så där idag......det var en fullstor ruta, 6 st föremål.....först började han med att spåra i rutan, vilket aldrig har hänt tidigare. Han har aldrig tagit till spårbeteende i uppletanderutan men någon gång ska ju vara den första:-)......ja ja sen gick han väl hyfsat. Vid några skick så gick han bara ut halvvägs för att sedan vända tillbaka till mej?men det jag vet är att jag inte vill ha det beteendet så nu ska jag backa i uppletandeträningen lite och vinda in föremålen vid några träningstillfällen så att han går hela vägen ut med bra fart och med vinst varje gång. Jag kan tänka mej att anledningen till att han bara gick ut halvvägs idag vid vissa skick kan vara att det har blivit lite för många tomslag utan vinst, dock inte planerat att det skulle bli så. Men jag ska backa i träningen så får vi se? Kox betedde sig oxå konstigare än vanligt i rutan i dag, så det kanske var något konstigt med rutan eller i marken men det får man aldrig veta:-)


......Sen  blev det lydnadsträningen på parkeringen. För Mirkos del blev det: linförhet/fritt följ, kryp (fokus på både teknik och position, även vänster svängar. Känns som att vårat kryp aldrig riktigt kommer bli bra men men det är bara att nöta på.), skall (först fokus på själva skallet, sedan på tyst, sedan på sitta stilla med frambenen och skälla, när han satt och skällde idag så såg det riktigt bra ut!:-) ställde stora krav på själv sitt och då blev det super snyggt), sen blev det lite framförgående (måste ju nöta det eftersom vi inte är uppflyttade till högre än, suck!Men det gick bra idag. Mr M´s stora problem i framförgåendet är själva ställandet eftersom han står som på nålar så där ligger fokuset på stabilitet i själva ställandet) sen blev det lite uthållighetsträning där jag börja med "dumrutan" och sen blev det läggande under gång, han började pip vid läggandet under gång så då fick jag gå tillbaka och se till att han inte gjorde så och sen gjorde vi om läggandet under gång och då var han tyst. Sedan fick han belöningen. Tycker ändå att han har fått bättre uthållighet:-)


.......sen åkte jag & S och skulle se om vi hittade till sandhaget som ska ligga i Jordbro industriområdet. Och vi hittade det! Så dagen avslutades med korta intervaller (ca 50meter) i sandbacke:-) Mirko känns nöjd efter dagen:-)


Ikväll ska det ätas middag ute:-) Pappa ska bjuda syrran, tommy och mej på middag. Mums! Jag blir ju bortskämd, först förra helgen och sen nu denna helg:-)

Av Elin Haglund - 27 mars 2009 20:42

.....ja vart tog den vägen?! I veckan har vi haft soligt väder på dagarna, men på kvällarna eller rättare sagt nätterna/mornarna när jag kommit hem från jobbet så har det varit runt -8grader ute!i slutet av mars, är det normalt i Stockhol? Och idag kom snön igen:-( Det har kommit så pass mycket snö ikväll så att det ligger ett vitt lager på marken, suck! Eftersom jag i princip bara har jobbat, ätit, sovit i veckan så längtade jag tills helgen då jag tänkte fylla fre, lör, sön och mån full med hundträning i vårvädret på olika parkeringar där det var barmark.....ja ja hundträning kommer det att bli men det är ju inte direkt någon vår ute....:-(


Idag blev det sök på en ny bana, rolig bana var det! Dock lite svår att valla den då den svängde rejält på ett ställe men vi fick till det till slut:-) Idag på dagen så blåste det rejält och då menar jag att ni ska läsa REJÄLT:-) det var fin motvind på ena sidan, men vilket innebar att vinden på andra sidan blåste stark medvind. Detta innebar att alla hundarna sprang förbi figgarna för att kunna få dom i näsan på vägen tillbaka. Alla hundarna gick bra idag även Mr M:-) Fast jag vet inte riktigt vad han höll på med på 2 av slagen då han rundade figgarna en bit ifrån utan att ta rullen?på det avståndet så tror jag att han kände figgarna, men han hade helt enkelt för bråttomt.


Han var hyfsat gasad idag så det kändes som att hjärnan inte riktigt var med. Jag körde ju hittaövningar förra gången, vilket efter lite analyserande på sökstigen kanske inte är det bästa för Mr M. Vi kom fram till att det  handlar om att få till en rutin att rullen alltid ska tas när man hittar figgen för Mr M, sen om det är lösrulle eller fast rulle. Just eftersom att han alltid har så bråttomt att det är lätt att det blir fel annars. 


Annars tyckte jag att han gick bra idag, Jätte bra stiglydnad!:-) Sen har han börjat tänka framåt i rutan, tummen upp! Nästa gång ska jag jaga på gruppen på stigen så att dom verkligen följer med fram. Jag springer ju framåt å inåt i rutan som en jäkla gasell:-)


Jag är så himla sugen att träna lydnad nu när det inte har blivit någon lydnad av denna vecka, men hoppas att det blir av i helgen! Vill försöka få till helheten nu.

Av Elin Haglund - 24 mars 2009 17:47

Ja jag kan inte mer än säga att vädret ute är riktigt riktigt konstigt! Jag trodde att våren var här. Plockade fram vår jackan och kände hur glad jag kände mej när man äntligen fick se lite av solen. Men det var bara att glömma det för helt plötsligt kom snön/vintern tillbaka:-( Mindre roligt! Det kom till och med tillräckligt med snö så att det låg ett rätt så tjockt lager på marken dagen efter. Idag har det varit ännu konstigare väder.....sol, snö, blåst, uppehåll om vartannat......ja ja det är väl så mars/april ska vara?:-) Så det är bara att härda ut!


Den här veckan jobbar jag riktigt konstigt, så det blir inte så mycket träning för Mr M denna vecka. Han kommer att få vila sön-tors, men på fredag då är det sökträning iaf! Roligt värre! På fre ska jag även få teoridelen för skyddslicensen. Jag är ju ledig fre-mån så himla skönt så då ska det bli mycket hudnträning!:-) Jag skulle vilja hinna med sök, spår, lydnad och ett till sökpass fast med fokus på figurant fram och transporter så det ska jag försöka låna någon till att hjälp mej med:-) Får väl se vad hlgen bjuder på och vad som hinns med. Linn, du behövde ju min hjälp så vi kanske kan hjälpas åt och faktiskt träffas denna helg då båda är lediga!?:-)


Jag känner verkligen inte för att tävla i spår men känner att jag måste underhålla spåret om jag någon gång skulle vilja tävla i skydd.....så det är väl bara att nöta på med spåret å hoppas att det någon gång släpper?Någon som har några bra tips å idéer angående spår och spårträning? Det känns inte som att det handlar om motivationen utan han är bara lat och tar den lätta vägen och vindar in spåret om det går vilket innebär att han till slut emellanåt tappar spåret. Jag ska verkligen försöka hålla igen i spårlinan ett tag nu och se om det hjälper? Jag har ju inte kunnat göra det förut eftersom han har blivit osäker, men ska testa det igen så får vi se?.....det är bara att klura vidare....:-)



Av Elin Haglund - 22 mars 2009 16:11

Jag glömde skriva i förra inlägget att jag blev utbjuden på middag i fredags, väldans trevligt!:-) Jag, syrran, åsa(våran kusin), Regina(åsas dotter) blev bjudna på middag av farmor på en super fin Italiensk restaurang på söder. Ruskigt gott och trevligt var det. Det var en himla tur att det inte var jag som skulle stå för notan:-) Den gick ungefär på lika mycket som jag har kvar att leva på efter alla fasta utgifter! Så det var tur att jag inte skulle stå för notan:-)  Min älskade farmor är 85 år. Hon är så himla pigg, hon tog tåget ner från Söderhamn.


Nu kommer några bilder från lydnadsträningen igår(som vanligt är de tagna av Elisabeth:-) Tack för bilderna!):


  

Framförgående. Jag se ansträngd ut:-)ser ut som att jag springer..... 


 

En liten lugn men bestämd uppläxning av Mr M:-) 


 

Kampbelöning!


 

"Jag vann!" Han ser så himla nöjd ut!:-)


Hoppas att ni har haft en trevlig helg! 





















Av Elin Haglund - 21 mars 2009 23:15

....jo en hel del faktiskt. Det har hunnits med lydnadsträning i ridhuset. Sökträning med fokus på markeringar, figurant fram och transporter. Det märktes så att säga att Mr M inte har gjort figurant fram, han ville gärna springa fram på en gång fast han inte fick:-) men det var ju första gången så det är bara att fortsätta träna....Även ett pass med "vanligt/riktigt" sök har det hunnits med, det blev ett pass med 2 dolda figgar, hittaövningar, tomslag etc och han jobbade på super fint:-)


Träffade Helen, Åza och Linda för att köra uppletande, spår och lite lydnad ute vid Åva. Det var väldans trevligt" Tack för träningssällskapet!!:-) Uppletanden gick riktigt bra. Spåret gick mindre bra, jag vat inte alls nöjd! Ska jag tävla något mer så tror jag inte att det blir någon mer spårtävling....han är så ojämn. Han är duktig på hårda spår, men inte på skogsspår! Jag står fortfarande fast vid att vissa hundar helt enkelt är bättre på vissa grenar.....att de har vissa genetiska anlag för vissa grenar och vissa sätt att jobba med nosen. Sen avslutade jag med lite släppanden och utbackningar.....funderade ju på om jag skulle lära om till sittande bevakningar.....har testat 2 pass nu och det känns inte som att det är naturligt för honom....för när jag lärde in ligg så lärde han sig det fort.....det känns som att det är stå som han har mest naturligt och det vill jag inte ha.....så jag kör nog på med ligg?.....tror jag?.....


Sen blev det lite lydnad, nästan inget pip alls:-)


Idag blev det lydnadsträning på Jordbro industriområde med Elisabeth och Sacco. Tack för sällskapet!:-) E hjälpte mej med kommendering. Så fort jag tränar med någon försöker jag få hjälp med kommendering även fast jag inte gör som dom säger eller kör tävlingsmässigt. jag vill bara att Mirko ska bli så himla van att det skriks och kommenderas. Jag försöker att lägga in uthållighetsträning  lite då och då. Och idag gjorde jag det å det funkade bra:-) Träningen går framåt även fast vi har lite pip då och då men det är bara att träna på. Det bästa är att jag tycker att det är så himla roligt att träna igen, att vi kan träna och att jag inte kommer ihåg senast jag blev arg:-)


Efter lydnadspasset bar det av ut till Susanne och Erik. Ute hos dom blev det en lång promenad med korvgrillning:-) Så himla trevligt och mysigt! Det var länge sen jag gjorde något sådant. Tack för att ni frågade mej och att jag fick hänga på!!:-)


snart är det en ny vecka!:-) Hoppas att ni andra har haft en trevligt helg.

Av Elin Haglund - 15 mars 2009 20:55

för Remy har det blivit idag. Så himla roligt pass! Det blev transporter, bevakningar, urkallningar (det var första gången vi gjorde det å han gjorde det helt suveränt!), överfall (oxå första gången vi gjorde det, det gick oxå helt suveränt!), släppanden (han var så taggad idag så i början av passet så släppte han sämre än vad han brukar göra men det blev bättre när han hade fått ladda ur sig lite).  Det har inte blivit speciellt mycket inskick för Mirkos del pga av att vi håller till inomhus i ett parkeringshus där det är väldigt halt på golvet, men vi får lägga fokus på det när det blir barmark ute. Han hade fint fokus idag, knappt något ipi alls:-)


jag å Remy diskuterade ju förra gången om jag skulle lära om från liggande till sittande bevakningen eftersom han har svårt att ligga och skälla......jag bestämde idag att jag ska testa att lära om till sittande bevakning så får vi se hur det går?funkar det inte så får jag väl gå tillbaka till sittande bevakning. Sen ska vi börja köra in munkorgen nästa gång, spännande! Remy säger att Mr M biter hårt och har bra bett......Remy visade sig min arm efter att vi hade kört idag och den såg ut så här trots en bra ärm:

AJ!


Sen avslutade vi passet med några hittaövningar inne i  den stora lagerlokalen. Mr M jobbade på super fint!Roligt att se! Helt enkelt ett lyckat träningspass. Men det är mycket att tänka på när det gäller skyddet eftersom det är en ny gren för mej.
















Av Elin Haglund - 14 mars 2009 19:43

........har jag varit den senaste veckan:-) Igår så åkte jag som sagt in till stan för att fika med Emma, det var inte direkt igår som jag träffade henne senast!utan det var bra länge sen, så det var riktigt riktigt roligt att träffa henne!:-) Jag köpte som sagt en jack i fejkskinn igår, jag är super nöjd med det köpet. Det kan ju vara roligt att ha lite kläder som inte är friluftskläder:-)hihi....


Träningen gick bra idag. Vi började med ett uppletande. Idag så gick han riktigt bra! Sen blev det lite lydnad, men eftersom jag har tränat lydnad 3 dagar med Mirko denna vecka så blev det bara ett framåtsändande(passade på när jag kunde få en grupp av människor), sen blev det lite fritt följ med kommendering och sedan avslutade jag med lite skall med fokus på själva skallet. Det var endast 2 små små pip som kom från Mirko idag :-)

Eisabeth knäppte lite bilder idag så här kommer det några kort......

Full fart ut i rutan.

Belöning. Ser ni Mr M´s lilla rosa fläck under nosen, han hade ett sår där förut och sedan har han inte fått tilbaka färgen.

Hittat ett av föremålen.

Snusk Mirko:-) Han skakar sig alltid oxå får han en massa slem på nosen.

Susanne får springa ut med saker tilll Sacco.

Så här ser det ut från Sacco´s synvinkel, när hurtiga Susanne:-) springer ut med sakerna.

Dax för Sacco att leta lite saker.....

Kox springer ut i rutan.

Boll belöning för Kox.

Framåtsändande, fort ut till gruppen. En koncentretad Elin:-)

Belöning:-)

Här tränas det skall.

Full fart till belöningen.

Fritt följ.

Här blir får Mirkos sig en avhyvling när han inte vill släppa brandslangen...grrrr....


Efter att jag, S & E hade tränat på klubben med hundarna på fm så bar det av till Älvsjö mässan med Linn & Kristoffer för att gå på Vildmarksmässan. Jag trodde att jag skulle göra några klädkap, men det fanns inte speciellt mycket och framför allt inga kap:-( Jag hade tänkt köpa ett par nya byxor men hittade inga som jag ville ha. Sen åkte vi till Sköndal och käkade på bypuben:-)gott gott å ännu trevligare att umgås med Linn & kristoffer fler timmar:-) Jag å Linn jobbar om varandra jämt känns det som.


Nu blir det att slappa framför tv:n ikväll, skönt!


Pyss på er alla där ute & hoppas att ni har haft och får en fortsatt trevligt helg! 

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards