AKJAS MIRKO

Alla inlägg under maj 2009

Av Elin Haglund - 22 maj 2009 17:06

....ja det var tänkt att jag å Linn skulle spåra idag, men när jag vaknade så regnade det rejält ute:-( jag är inte den som dör av lite regn men det är väl så där att behöva stå och vänta på att spåret ska ligga när regnet öser ner. Vi bestämde oss istället för att träffas på klubben och köra uppletande istället. Mirko fick 5 föremål, han gick riktigt bra! En nöjd matte!:-) Loke var stjärnan i klassen idag!.....hihi...Idag fick han bara se när jag gick in några få steg i rutan sen vände Linn bort han, jag la ut 2 föremål i taget och han löste det galant! Lilla Loke har vuxit på sig mentalt rejält dom sista månaderna, roligt att se!


Efter uppletandet så blev det en promenad, trevligt med sällskap! Vi syns alldeles för sällan Linn! Vi hade mycket att avhandla, märks att det var länge sen vi sågs nu.


Jag känner mej lite sliten idag eftersom jag jobbade natt natten som var så ikväll blir det nog inte så många knop......blir till att slappa framför tv:n:-) När jag nu satt mej ner så började jag lite smått att fundera på om jag kanske skulle ha gått och lagt ett spår här hemma nu när det slutat regna.......men det får nog räcka för idag insåg jag sen......:-)


Hoppas att ni får en skön helg!

Av Elin Haglund - 20 maj 2009 11:57

....Som jag tidigare har skrivit så finns det en super hemsida www.damsugarpasar.se där man kan beställa damsugartillbehör. Det verkar som att jag inte har någon vanlig damsugare, vilket innebär att det är skit svårt att hitta damsugarpåsar så istället för att åka runt i affärer och leta så beställer jag på denna hemsida. Den är helt super! Man beställer sakerna ena dagen och har dem i brevlådan dagen efter, helt fraktfritt! Senaste gången jag damsög så kände jag verkligen att det luktade så där unket som damsugare kan göra så denna gång beställde jag även doftkulor till damsugaren med sommarlukt. Idag ska jag prova dessa, spännande att se om det luktar gott och fräsch?! En uppdatering om dessa doftkulor kommer.....intresseklubben antecknar:-).......


Igår när jag var och tränade sök så blev Mirko rejält trött, hmmm. Ja det kanske kan bero på att jag körde ett riktigt hårt cykelpass med honom dagen innan, kanske inte det smartaste jag har gjort men jag tänkte mej inte för. Men ibland får jag för mej att Mirko har dålig kondition samtidigt som jag tycker att det borde vara omöjligt att han har det!eftersom han springer med mej minst 2 dagar i veckan, får cykla 1 dag i veckan och sen gå flera långpromenader i veckan så dålig kondition borde han inte ha. Ja ja jag får väl se hur det går på nästa sökpass?hur trött han blir?


Det jag även har märkt är att han har sänkt farten både i uppletandet och söket, han har sänkt farten så att han hela tiden håller ett jämt tempo i genom hela arbetet. Detta är egentligen bra och säkert något som har kommit i och med att jag har börjat köra längre rutor och att han har fått mer rutin så att han hushåller med energin för att orka hela vägen. Men jag är så ovan att se duracellkaninen så, att jag började funderade på om han hade ont någonstans eller om han hade tappat motivationen. Men igår på söket så kunde jag konstatera att han inte tappat motivationen då han var helt galen när han förstod att vi skulle köra sök så motivationen är det nog inga problem med. Sen så fick han sig lite massage igår och han verkade inte alls ha ont någonstans så jag konstaterade igår att han säkert sänkt tempot på gruns av att han har blivit äldre och fått mer rutin:-)


Jag har verkligen börjat fundera på att skaffa mej en hund till:-).....men det blir nog svårt med hundvakt och allt. Så himla synd för jag känner verkligen att jag skulle ha både tiden och orken att träna 2 hundar. Nästa hund har jag bestämt blir en malle iaf:-) Är det någon som har tips på någon bra kombination som är på G, är alltid roligt att titta runt även fast det kanske inte blir någon valp än på ett tag eller det vet man ju aldrig?;-)


Ja jag kan inte mer än säga att den här veckan känns riktigt riktigt skön! Jag skulle ha jobbat natt i natt och imorgon men jag tog semester i natta så det enda jag jobbar denna veckan är en natt, skönt!:-)



Av Elin Haglund - 16 maj 2009 13:09

.....idag blev det en promenad med Elisabeth & Sacco. Det var så himla länge sen vi träffades så därför var det extra trevligt att för en gång skull hinna ses!:-) Tack för sällskapet!det var uppskattat!!:-) Vi var ute i 2 timmar och E hade med sig fika som hon bjöd på, ännu trevligare:-)


Här kommer bilder från dagen..... Fotograf: Elisabeth(som vanligt:-)) Tack Elisabeth!

 

Efter ett tag kom vi fram till Kvarnsjön, där det blev ett litet dopp.


Baden baden:-)


Snacka om dubbelhaka:-)hahaha.....tänk vad ett halsband kan göra när man har mycket skinn och päls runt halsen:-)


Jag fastnade även på en bild, som vanligt en liten konstig min:-)


Elisabeth bjöd på korv, Mirko den lilla kräsna hunden skulle aldrig får för sig att äta korven hel som den är. Nej usch! SÅ självklart fick jag dela den i små bitar så passade det den bortskämda Mr M bättre:-)


Puss!


En and kom och simmade förbi när vi satt och fikade. Det var nästan som att han kände på håll att vi var där och ville komma och kolla om det fanns något att äta:-)


Jag tänkte på dej Josefin!snacka om mycket grodyngel som var vid den här sjön:-)


Mirko och Sacco har inte träffats på väldigt länge men dom skötte sig exemplariskt! Det är som att dom vet att dom ska låta varandra vara i fred. Dom tittar inte ens på varandra:-)


En härligt promenad och självklart ännu trevligare när vi fick sällskap:-) Tack för idag E!


Jag har även seriöst börjat fundera på att börja snusa igen:-) Jag har nästan bestämt mej för att aldrig mer försöka sluta snusa istället för att försöka sluta snusa....hihihi....ja ja jag får se vad jag bestämmer mej för?


































Av Elin Haglund - 4 maj 2009 17:11

.....ja gud vad tryckt Mirko blev idag! Nu när jag har fått ordning på pipet så har jag fått ett nytt problem......att han tycker att det är super jobbigt när det står personer på båda sidor om honom. Det kan ju vara därför som han har blivit pipig och okoncentrerad på brukstävlingarna som vi har startat och därför som rena lydnadstävlingar har gått bra. Vi har ju tränat mycket med kommendering men då har ju personen eller personerna stått på ett och samma ställe(alltså på ena sidan om Mirko) och det tycker han inte är någon fara men just när det står personer på båda sidor om honom och tittar på honom. 


För övrigt så rör det ju honom inte i ryggraden med störningar, vi kan köra lydnad i Farsta Centrum under rusning utan att han bryr sig. Idag visade det sig i att han blev tryckt och väldigt låg när Mimmi och Linda stod på väldigt väldigt nära honom på vardera sida om honom. Han ville lägga sig ner, slickade sig om munnen när jag lämnade honom, villle följa efter mej etc.....Även fast det idag var 2 personer som han känner så betedde han sig så. Men vi tränade på,  men jag var med och stöttade honom hela tiden för att han skulle växa och känns sig trygg. Jag avslutade med "frysövningen" för att han skulle få en bra minnesbild av själv situationen. Jag resonerar så att kan han ha flera personer på båda sidorna och att dom står väldigt nära så kommer det att bli lätt på tävling. Det är bara att nöta på!:-)så kommer det att ordna sig.


Det svåra är ju att det här är ju inget som går att träna på själv, utan jag blir beroende av hjälp från andra. Men jag har flera som erbjudit sig att ställa upp så det är bara att buga och bocka!stort tack! Ska försöka få till det minst 2 gånger per vecka så ska vi väl lösa det här problemet oxå:-) När man hittat lösningen på ett problem så dyker det alltid upp ett nytt!:-)


Nu har jag fått hem min cykel, yippie! så nu ska det börja cyklas med Mr M, jag ska ta premiärturen ikväll på kvällspromenaden så får vi se hur det går?:-)



Av Elin Haglund - 1 maj 2009 15:34

.....jag läste mitt inlägg som jag skrev imorse, jag måste bara förtydliga att jag unnar er alla, all framgång som ni har fått!så att ni inte tror något annat! :-)Jag blir bara lite bitter ibland, skulle vara roligt att få lite medvind i seglet emellanåt, men jag kan inte annat än att tro att det kommer vi få i framtiden annars skulle vi lika gärna kunna lägga av.


Nu ska jag ta tag i min del av det hela. Min pappa jobbar ju med mental träning på heltid så det kanske är dax att jag tar tillvara hans kunskap och förbereder mej bättre mentalt inför tävling. Detta kan oxå vara ett steg i rätt riktning eftersom Mirko är så himla lätt påverkad av mej. Antingen så får jag inte bli det minsta nervös eller så måste jag lära Mirko att fungera på banan fast jag beter mej konstigare än vanligt:-)och då tror jag att det är lättare att ändra mej själv:-)


Som ni märker så tappar jag inte motivationen speciellt länge:-)det är bara på det igen. Fokuset ska nu ligga på mental träning och tävlingsmässig träning med folk på båda sidor om mej och Mr M när vi kör, eftersom det är det svåra för honom.

Av Elin Haglund - 1 maj 2009 08:24

.....ja som ni har läst så har jag å Mr M gjort riktiga framsteg, vilket känns super skönt!:-) med tanke på att jag har haft motgångar med denna hund i över 1år. Vi har gjort framsteg så att vi klara flera moment på rad utan pip, klarar flera moment med kommendering utan pip.


Igår träffade jag Helen, Åza och Thomas på Haninge BK. Jag tänkte att vi skulle avancera ytterligare genom att få kommendering och att några stod tätt in till oss eftersom det är något han har svårt med och sen att vi skulle köra hela lägre lydnaden. Jag har märkt i och med våra misslyckade tävlingar att han har svårt när det står folk på båda sidor om honom, då blir han orolig och pipig. Lydnadstävlingarna har ju gått bra och det tror jag beror mycket på att där står domaren bara på en sida och det har vi tränat mer på. Men det blev ju självklart ett alldeles för stort steg som vi tog med gårdagens träning!som jag insåg i efterhand.


Jag skulle antingen har börjat med att dom stod väldigt nära men bara kört ett moment sedan belöning eller någon del av något moment sedan belöning eller så skulle dom har fått stått längre ifrån och att jag skulle ha kört flera moment, men det är lätt att vara efterklok och det är väldigt lätt att avancera för fort. Jag tyckte att Mr M borde ha klarat av det vid det här laget, men i efterhand så inser jag att det blev för stort steg för Mr M att ta. Igår kändes det för jävligt!det kändes som att vi var tillbaka till ruta 1 för 711 gången det senaste året! Jag hoppades och trodde helt allvarligt att vi skulle kunna tävla om 1 månad i och med att vi har gjort sådana framsteg vad gäller pipet, men nu känns det som att det är långt kvar tills dess:-( Det är bara att ta tag i nästa problem!Suck! Ytterligare problem! Vi verkar få alla motgångar medan andra får framgångarna!


Jag måste erkänna att jag motivationen tryter när jag stöter på motgång efter motgång. Jag skulle ju bara vilja tävla, så mycket tid som jag lägger ner på träning så tränar jag ju inte bara hund för att träna utan jag är ärlig och skriver att jag tränar för att kunna tävla annars skulle jag inte lägga ner så mycket tid som jag gör!


Det har varit mycket positivt i bloggen den senaste tiden, men i och med att jag har haft så mycket motgångar med Mr M det senaste året så kan en sådan liten sak som igår kännas som att himlen ramlar ner och motivationen försvinner. Men den kommer igen!:-)


Idag ska det tittas på skyddstävlingar på klubben, roligt! Jag håller tummarna för Vera som tävlar elit skydd idag!

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards