AKJAS MIRKO

Alla inlägg under augusti 2009

Av Elin Haglund - 27 augusti 2009 20:14

....men nu kommer här ett litet kort inlägg:-)


Förra helgen så var det dax för ett litet mini skyddsläger för Remy. Vi körde fre eftermiddag och hela lördagen. Det gick riktigt bra! Men jag vet vad vi har svårast för och som vi måste lägga mest krut på, utbackningar och anslutningar men vi nöter på så ska det nog ge sig så småningom:-) Jag fick hjälp av Helen att filma lite under helgen. Sen har syster yster hjälpt mej att fixa ihop allt till en hel liten film....vi försökte att lägga på egen vald musik men youtube trackade ner på all musik vi valde så det slutade med att vi fick välja från youtubes låtar så ha lite överseende med låtvalet...hihi


När jag vaknade på lördag morgon så stod det som spö i backen så på fm på lördagen så höll vi till inomhus på Remys jobb.....inte det bästa underlaget men det funkade.....man fick bara tänka lite på vad man valde att träna på....


Här nedan kommer filmen......

Av Elin Haglund - 13 augusti 2009 20:11

......imorse träffade jag Åza & Helen i sandgropen för att köra systemträning med hundarna. Jag ska börja köra in flying nu i söket och passade på att börja lite smått på dagens systemträning....första gången vi testar så kommer ni se att han blir lite osäker och inte förstår vad han ska göra men sen flyter det på riktigt bra med flying. Åza´s karl, Anders, filmade idag tack för det! Och Helen har suttit och redigerat filmerna och lagt på musik, Tack för det Helen!


Först kommer en film på Mirko...och sen är det en film på lilla Mini som är en av Helens 3 hundar....det ska börjas i tid:-)



Av Elin Haglund - 10 augusti 2009 21:27

...skicka en tanke till Berit som har fått låta Milo(en kullbrorsa till Mirko) somna in pga av att hans ben inte lyckades bli återställt efter ett benbrott. Usch så tragiskt!

Av Elin Haglund - 9 augusti 2009 15:48

och tro det eller ej men vi blev UPPFLYTTADE!!:-)TJOHO! men ett tag såg det mörkt ut..... jag ber om ursäkt att jag inte har sagt att jag ska tävla men kände att jag ville åka iväg utan att så många visste om det....


Klockan ringde 05:15 imorse, gäsp! När jag tittade ut genom fönstret så såg jag att det skulle bli en lika varm dag idag som det hade varit dagarna innan. Jag satt mej i bilen och körde iväg till Botkyrka BK där vi skulle samlas 07:00.


Dagen börjades med lottdragning....jag drog nummer 6....det kändes som ett bra nummer med tanke på att det var 15 tävlande och att det bara skulle bli varmare och varmare ju längre dagen gick. Karavanen av bilar begav sig ut mot skogen. Fick vänta en liten stund innan det var min tur....skogen såg super fin ut. Jag såg hur domarna kom i sina bilar längre ner på vägen...inga fjärilar i magen den här gången, skönt! jag har faktiskt inte varit nervös alls de senaste 2 tävlingarna och det är precis det som Mr M behöver:-)


Jag släppte på Mirko på spåret och han gick ut så fint ca 8m sedan gjorde han ett slag åt höger och trasslade in linan i ett träd....jag gick dit och trasslade loss honom och släppte iväg honom igen....och han gjorde samma sak igen.....ja ja tänkte jag iväg ska han iaf om det ändå innebär att vi skulle få en nolla på upptaget....På 3:e försöket så bar det iväg...


Han tog 1:a vinkeln jätte fint! vi hittade 1:a och 2:a apporten....sen började virrandet....han virrade å virrade och jag tänkte att det här har vi inte tid med så jag sprang med Mirko till stället där 2:a apporten hade legat och släppte på honom igen och då tog han upp spåret fint och vinklade sedan till vänster....sen rullade spåret på bra men det var så varmt att det till och med märktes på Mirko, han var inte alls lika lätt att tyda i spåret....det kändes som att vi hade varit ute bra länge så efter att vi hade hittat 3:e pinnen så började jag att småjogga bakom honom för att vara säker på att klara tiden.....4:e och 5:e apporten och sedan slutapporten.....jag skuttade ut på vägen för att vara säker att mottagaren skulle förstå att jag hade hittat slutapporten så att vi inte skulle förlora några sekunder då jag visste att vi hade varit ute länge,men vi klarade tiden!:-)


Sen var det dax för lydnaden och då återstod det 8 st ekipage av dagens 15 tävlanden.


Tävlingsledaren hade lagt upp dagens program på det värsta tänkbara sättet för mej då det var i iordningen spår, lydnad, platsliggning och sist budföring eftersom Mirko har börjar strula lite på budföring på sistone....och jag ville verkligen inte att allt skulle hänga på budföringen....efter lite räknande så insåg jag att jag skulle klara poängena på specialen med det jag hade fått ihop upptaget och pinnarna vi fick med oss.... så det kändes lovande!....men då kommer tävlingsledaren och säger att vi hade med oss en gammal pinne från ett tidigare spårsom var 2 år gammalt!och den hade Mirko markerat!jag hade ju inte kollat om vi hade fått med oss rätt pinnar in för ute i spåret så spelar ju det ingen roll iaf....ja ja så helt plötsligt så hade vi bara 5 plus slut och då hängde allt på budföringen ändå på om vi skulle få ihop tillräckligt med poäng på specialen!:-( jag tänkte.....kan vi aldrig får ha marginalen på vår sida någon gång!


så nu blev jag ju måttligt road av att gå in och köra lydnaden men men jag tänkte det är bara att köra på! och lydna





den gick väl så där trots att vi missade och nollade krypet, skit hund:-) Fast ännu en tävling gjord där han nästan var helt tyst...jag hörde något pip men det gjorde inte domarna...hihihi


Efter lydnaden så hörde jag mej för och vi hade skramlat ihop 157,75poäng och då visste jag att poängen på lydnaden skulle räcka till iaf om han låg bra på platsliggningen och det räknade jag kallt med så jag valde att köra platsliggningen och budföringen och hoppades på det bästa....och som jag befarade så hängde vårt uppflytt nu på budföringen då han låg blixtstilla på platsliggningen och skrapade ihop 2 stycken 10:or av domarn. Vi hade nu lyckats skramla ihop tillräckligt på lydnaden för uppflytt med 207,75poäng men nu var det den jäkla budföringen kvar......


Linda var där och tävlade så hon hjälpte mej med kort budföring innan det var dax för oss att entra planen och den gick bra.....TACK Linda för din support och hjälp under dagen!!!Det var guld värt!:-) I och med att han har blivit osäker på om han får springa eller inte så körde jag när jag var på Öland med VARSEGOD på budföringen ist för MARSCH så nu var det bara att chansa med att testa det kommandot ist eftersom jag visste att han inte skulle springa på marsch.....så det var på vinst eller förlust....


In på plan gick vi....meddelade domarna innan att jag hade ett avvikande kommando och började sedan min promenad ner till mottagaren....efter att vi hade kommit halva vägen bort från mottagaren så valde jag att vända honom och rikta för att hjälpa honom så mycket som möjligt....stälde upp och väntade på tävlingsledarens kommando.....jag sa varsegod och han sprang som bara den!!tjoho! sen hann jag ändå tänka när han satt sig hos mottagaren:hoppas bara att han springer till mej nu då?!(eftersom jag inte har skickat honom tillbaka till mej alls på sista tiden....men när mottagaren sa marsch så stack han iväg:-)....det var länge sen jag kände mej så GLAD!jag var så nöjd över min hund då och visste att vi hade klarat uppflytt, men vågade ändå inte tro det förrän jag såg det på papper utifall jag hade räknat fel....MEN det hade jag inte gjort så UPPFLYTTADE blev vi på 444poäng!! så jäkla skönt!


Det var vi värda! hihihihi:-)

Av Elin Haglund - 8 augusti 2009 15:53

Nu är jag hemma igen efter 3 veckor i södra delarna av Sverige. Vi har haft det underbart!


Sista veckan så bar det av ut till Ölands norra del för att hälsa på Susanne där hon och jag skulle ha ett litet mini träningsläger. Ni som inte har varit där och tränat hund, åk dit! Vilka skogar! Det var blåbärsrisskog så långt ögat kunde nå! Och det var skog i oändlighet så man behövde aldrig vara på samma ställe utan kunde ta nya ställen varje dag, helt underbart! Det är konstigt att det inte är fler som nyttjar denna fina skog och terräng för olika läger. Svensk bruksschäfer hade ju läger på Öland i år men innan dess så tror jag inte att det är så många läger som har hållits där.


Ännu bättre var att Susanne har lärt känna en gubbe som heter Göte, han har hållt på med hundar i många mpnga många år:-) Han har fixat iordning en fullstor appellplan(minst 100m lång) bakomför sitt hus där det finns stege, hinder, uppmätt för framåtsändande(gubbar uppsatta som man kan köra emellan om man inte har tillgång till människor) ja allt helt enkelt så där körde vi lydnad på kvällarna. 


Det var en helt underbar vecka med mycket hundträning, hundsnack och en hel del vin på kvällarna:-)


Pyss på er alla! och hoppåas att ni får en fortsatt trevlig sommar! själv så har jag en vecka till kvar på min semester, skönt!

Av Elin Haglund - 2 augusti 2009 09:55

.....har jag haft!:-) Efter Vixax lägret bar det av upp till Kalmar för att hälsa på pappa. Här har det varit fullt upp och vi har hunnit med mycket, dock inte så mycket hundträning......det har blivit utflykter till Öland för att göra Öland runt, vi har varit på Ölands djurpark(jag kommer inte ihåg sist jag var på en djurpark, men det var riktigt roligt!), plockat kantareller och blåbär, varit ute och badat(dock bara en dag för så jätte varmt har vi inte haft det), varit och fiskat dock fick vi bara en liten liten abborre:-(, vi har även varit ute och käkat och fikat i massor så nu har man väl gått upp några kilon:-)hihihi men det är det värt!....sen har jag testat på Yoga för första gången och jag kan inte mer än säga att fan vad stel jag är i min muskler!


Lite hundträning har det oxå hunnits med....jag var varit till Kalmar BK några gånger och kört lite lydnad och skydd på mej själv, det har även hunnits med 2 uppletanden fast bara här hemma på tomten men det är sådan stor tomt att det går att få ut 50meter på djupet, jag hittade en super fin skog - riktigt blåbärskog där jag var och la ett spår en kväll och Mr M gick super den gången!ibland så skiner han till i spåret:-) sen så har Mr M fått sig en massa konsitionsträning i form av både distans löpning, lång promenader, intervallträning 3-4 gånger i veckan.....som ni förstår så har vi haft fullt upp på semestern:-)hihi men det är härligt!


Imorgon bär det av till Öland för att bo och hälsa på Susannne några dagar, där lär det ju bli rena rama träningslägret:-) det kommer iaf att bli hundträning för hela slanten så det ska bli super skoj! en massa spår, lydnadsträning och konditionsträning och en massa hundsnack lär det ju bli och ett och annat glas vin kanske?!:-)


Jag har en super skönt semester! Hoppas att ni andra oxå har det bra där ute i landet!:-)

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards