AKJAS MIRKO

Alla inlägg under april 2008

Av Elin Haglund - 14 april 2008 10:57

Min bil har rullat felfritt i 1,5 år men nu gick det inte längre......eller det är inte så att det är något stort fel på bilen men när jag startar den så säger bilen att det inte är rätt nyckel som bilen startas med vilket innebär att jag inte kan åka iväg. Men det händer bara ibland men man vill ju vara helt säker på att bilen vill rulla varje gång man sätter sig i den så idag har jag lämnat in den så får vi väl se vad det kalaset går på?!Suck tråkiga pengar!


I och med att jag har pluggat så länge så har jag knappt lyckats få ihop något sparkapital men det lilla sparkapitalet som jag har lyckats få ihop försvinner väl nu i och med bil j-veln som krånglar så det känns tråkigt. Varför är det alltid så att när man äntligen får en bra lön eller har lyckats spara ihop lite pengar så dyker det alltid upp en utgift så att dessa pengar helt plötsligt försvinner?jag tycker att det alltid är så:-(


Så nu är det bara att börja om från början med sparandet, inte för att dom pengarna jag tar av nu är sparat till något speciellt utan dom är ju just sparade utifall det skulle bli någon extra utgift men jag hade ändå velat fått upp sparkapitalet mer så att alla pengar inte försvinner när det blir en extra utgift som det nu kommer att bli men men......det är tungt och tunt på pengafronten när man är ensam, då får man ju stå för alla utgifter själv, det är skillnad om man är 2 som kan dela men men jag får väl se till att hitta mej en karl:-)hihihi, vilket verkar lättare sagt än gjort!:-)


Idag blir det en lugn dag.....vi har varit ute å sprungit i det fina vår vädret som dagen bjuder på idag. Sen blir det lite tvättning nu när vår nya tvättstuga äntligen är klar, äntligen!Å lite matlagning så klart sen så lite sömn ska vi väl ocå hinna med i och med att jag jobbar natt natten som kommer. Idag är vi en trött skara här hemma, har varit en hård helg med mycket aktiviteter:-)

Av Elin Haglund - 13 april 2008 19:37

Ja idag så bar det av ut till Susanne. Jag, Elisabeth & Susanne hade bestämt att vi skulle köra en hel dag med hund träning. Vi träffades ute i Paradiset för att börja med att köra lydnad, men eftersom det har blivit mycket lydnad för min och Mirkos del så hoppade vi över att köra lydnad idag så jag hjälpte Susanne & Elisabeth med ett kritiskt öga & med kommendering. Sen åkte vi längre ut i skogen och la spår åt varandra som fick ligga medan vi åkte hem till Susanne och käkade lunch, Susanne bjöd på en jätte god köttsoppa:-)


Sen var det dax att ta spåren, Mirko hade då legat i bilen ganska länge så han var hyfsat taggad så de första 100 meterna så gick han som en virvellvind men sen gick han jätte bra. När han i början började spåra som en virvellvind kom mina tvivel tillbaka.....undra om han spårar rätt, men jag övertalade mej själv.....jag vet inte alls vart spåret går utan Mirko måste visa mej vart vi ska,intalade mej att han gick rätt och att han var jätte duktig......och han spårade enligt Elisabeth som hade gått ut mitt spår jätte bra, precis där hon hade gått, så jag är nöjd med dagens spår!


Sen så åkte vi för att köra uppletande.....Oj vad Mirko verkligen ÄLSKAR uppletande!och han gick verkligen som en klocka idag, super raka skick och enda ut på djupet, så jag blev jätte nöjd med honom min lilla duracellkanin:-)


sen var det dax för fika.....jag hade bakat äppelkaka som vi mumsade på innan vi körde slut på hundarna med långa budföringssträckor på 100meter så det blev väl 1km för Mirko men det fanns ändå krafter kvar:-)Men nu är han trött:-)


Klockan var väl 16 innan vi lämnade skogen så det blev en lång dag men dock så rolig & givande! Vi sa att vi får göra om detta och göra det som "våran sak" och styra upp något sådant här 1 gång i månaden. Mycket hundsnack och mycket hundträning blev det:-)Men nu har jag en trött hund!:-)



Liter bilder från dagen.....


 

Mirko i spåret.


 

mer spår.....


 

Mirkos favoritbelöning vid apporten....ser ni hur han fäller ner öronen och är som i trans:-)


 

mums.... 


 

Eftersnack efter spåret är klart.....


 

Mirkos glänser med sitt nya täcke:-) 


 

belöning efter att han hittat föremålet.....


 

"Peppning"...


 

Uppletande.... 


 

Hmmm...jag får inte loss bollen....jag ser ut att tycka att det är super skoj:-)


 

Försöker bogsera bort Mirko från bollen....:-) 


 

Vi avslutar med lite mys.....


 

Susanne & Kox kör fritt följ.....


 

Kox.... 


 

Kox....inkallande med ställande.....


 

Daxför uppletande för Kox..... 


 

Elisabeth & Sacco kör fritt följ...... 


 

Belöning..... 


 

Sacco i full fart påväg ut i rutan.....


 

kampstund som belöning..... 


 

Sacco 


 

Det diskuteras lite mellan skicken på uppletandet......



TACK Susanne & Elisabeth för en helt super dag!Trots det lite tråkiga vädret, fast vädret hade kunnat varit värre:-) 



Av Elin Haglund - 12 april 2008 15:02

Ja då var ännu en tävling avklarad och jag får väl tacka Patrik som sa att det brukar vara lätt att efteranmäla sig i 1:an. Detta fick mej att kolla upp vad det fanns för tävlingar denna helg och jag ringde och hörde mej för och jag fick komma med på 1:an ute på Mälarö BK som gick av stapeln idag.


Vi skrapade ihop 186,5 poäng, första pris och en 2:a plats!!!!:-)Min duktiga lilla vovve. Dom momenten vi fick avdrag på får jag skylla på mej själv:-)


Platsliggning 10p

Tandvisning 10p

Linförhet 10p, den ni!:-)hihihi

Läggande 8p, tempo.

Inkallande 10p

Ställande 7,5p,steg.

Apportering 10p

Hopp över hinder 9p

Helhetsintryck 10p


Gud jag var så nervös idag, tror att det berodde på att jag hade ställt krav på mej själv att jag ville få ett först pris idag så att vi slapp starta i ettan en gång till. Platsliggningen var nästan värst eftersom jag så gärna ville klara den denna gång och ville inte ha något strul från någon annan hund. Hunden bredvid Mirko reste sig och gick till sin förare men det brydde sig inte Mirko om, jag stirrade på honom och tänkte.....att reser du dej upp då j-vlar!:-)och han låg kvar:-) Sen hunden till höger om Mirko en stor Rottis hane lång till en början och stirrade ut Mirko men eftersom Mirko har huvudet nere i marken så kände jag mej lugn ändå. Ännu en gång ska jag slå ett slag för att ha huvudet nere i marken på platsliggningen:-) Nervositeten brukar släppa när jag kommer in på plan men idag så höll den sig kvar under hela programmet, vilket gjorde att det inte alls kändes lika bra idag. Förra helgen så var jag mer avslappnad så att det kändes som att jag kunde jobba med Mirko på ett bra sätt ute på plan men det kändes inte lika bra idag. Men är självklart super nöjd med våra poäng!!!Men jag vill hitta ett lugn när jag kommer in på banan men jag får väl skylla på mej själv eftersom jag hade satt upp höga krav idag:-)


Så skönt nu kan vi gå vidare till våra nästa mål:-)


Ha en bra hela allihopa och ett stort GRATTIS till Kristina & Tuva som nu är klara för SM efter dagens tävling!





Av Elin Haglund - 11 april 2008 12:16

Ja något annat om Maica kan man inte säga:-)Hon har verkligen börjat känna sig hemma. Hon får tokrejs.....springer runt i lägenheten och glider på mattorna.....i detta nu så håller hon på i sängen och springer under lakanet....imorse var det full fart klockan 06.00 då hon kom och sprang rakt över mej i sängen så då fick hon bli utstängd från sovrummet så att jag fick sova lite till.....så här var hon inte från början:-)hihihihi.....



Idag så är Svea här hos oss så först åkte vi till klubben där jag körde lite lydnad med Mirko. Blev linförhet, kändes kanon idag!Läggande/ställande under gång. Sitta kvar framför hindret och inkallning fast bara sitta kvar. blev apportering oxå. Sista finslipningen inför morgon dagen, sen ska dessa moment vekligen få vila lite, spyr snart på dom!Närå:-)men nästan. Sen blev det uppletande, oj vad han tyckte att det var roligt och vad bra han gick. Efter det så blev det en lång promenad i det fina vädret vi fick idag:-) Mirko är såhimla leksugen men Svea har trappat ner lite och vill inte alls leka så det är lite tråkigt. Var så bra när dom sprang och härjade för då får dom en liten annan konditionsträning än vad jag kan ge honom.....men hon har ju löpt och förra gången hon löpte så sa Marie att hon blev lite seg, det kanske beror på det eller så har hon blivit en sur bitch :-)som inte vill leka?:-)


På söndag blir det en hel dag med träning ute hos Susanne, lydnad, uppletande och spår......så blir det lunch hemma hos Susanne så att hundarna får vila lite emellan....hoppas bara att vi får tur med vädret!

Av Elin Haglund - 10 april 2008 11:44

när jag läser gårdagens inlägg:-)men jag blev riktigt orolig för min ögonsten!:-)


Men igår på kvällningen så var han hur pigg som helst när han var hos dagmatte och han hade även ätit middag. Imorse åt han även frukosten och verkade vara sig själv igen!Skönt!:-)Så idag åkte vi och tränade lite och gissa om han tyckte att det var roligt, han var hyfsat sugen att träna efter 2 dagars ren vila:-)


Det blev linförhet med fokus på position i och med att han ibland kan gå för långt fram, fast han tränger ju inte iaf:-). Sen blev det sitta kvar framför hindret. Framförgående, snabba lägganden/snabba ställanden. Kryp - gud vad vi har mycket kvar att jobba på där...suck å pust......Lydanden gick bra idag!



Sen fick Mirko köra lite uppletande....idag blev det 3 korridorer. I dom 2 första bara ett föremål på djupet och i den sista korridoren så blev det en på djupet och en i mitten av korridoren. Oj idag gick han super fint på uppletandet!:-)var länge sen vi körde men han kopplade på nosen ändå:-)

Av Elin Haglund - 9 april 2008 12:31

Ja idag var det tänkt att vi skulle köra sök men Mirko var fortfarande lite hängig när jag vaknade imorse så vi avstod från sökträningen och åkte istället ut till Tyresö BK där Johanna & Maczon skulle vara idag. Tänkte att det skulle vara roligt att träffa dom en sväng. Både Johanna & Maczon var sig lik:-)


Igår kväll när jag skulle gå och lägga mej så hittade jag en till fästing på Mirko nere på halsen, strax under örat. Han var svullen runt fästingen och lite röd. Svullnaden var lika stor som en 5 krona. Det första jag tänkte var att nu har han väl fått borelia!panik!:-(Och tänkte att fästingen och hans hängighet hade ett samband, men jag tänkte att jag väntar till morgondagen(idag) och ser hur det ser ut?Han var fortfarande röd och svullen, lite mindre hängig och hade inte heller någon feber idag, han åt dessutom 2 dl mat idag på frukosten(något iaf). Men jag ringde till veterinären för att rådfråga om de trodde att det kunde vara borelia, men dom sa att det kan bli så att dom blir röda och svullna efter en fästing och att jag skulle avvakta. Men det har aldrig sett ut så här tidigare när jag har tagit bort en fästing. Han blev ju dock dålig innan den fästingen satt där men man vet ju aldrig. Skulle han bara ha blivit lite hängig, inte ha ätit men fortsatt och druckit vatten så skulle jag inte oroa mej eftersom det är många hundar här nere som har haft typ "vinterkräksjukan", men nu inbillar jag ju mej att fästingen och hans hängighet har ett samband. Sen skulle säkert rodnaden kring fästingbettet kunna bero på att fästingen satt där igår när borstade honom och att jag då slet i fästingen med borsten???


Jag var ju in på internet och läste om borelia och där stod det att symtomen kunde vara: tappar aptiten, feber, akut hälta med ledsvullnad, hängiga. Vissa av dessa saker stämmer in på Mirko.....hmmmm.....jag är säkert alldeles för nojig men jag har fått för mej att borelia är super farligt för hundar, men det är säkert helt fel?(får hoppas att jag har fel angående det och att Mirko bara är hängig ändå!) Gick och kollade hur det såg ut nu och han är fortfarande svullen men det röda har börjat försvinna......


Sen kan jag säkert inbilla mig att han känns hängigare än vad han gör. I och med att han är så lugn inomhus och genom att jag har låtit honom vila i 2 dagar så har jag inte haft någon chans att se hans rätta jag:-)Men när jag var ute och gick med honom idag och hade honom lös så sprang han och busade i snön och plockade upp pinnar för att leka med så han kanske inte är så hängig som jag tror att han är, fast något är det ju för han känns inte riktigt som sig sjäv.


Mirko har ju som sagt vilat i 2dagar nu pga av att han varit så hängig å blir han inte bra så blir det ingen tävlingen för oss i helgen, suck tråkigt!Jag som var så laddad och revanch sugen!!:-)


Just ja.......vi har fått snö igen!!Suck!Tur att jag inte har hunnit byta till sommardäck:-)Inte för att det ligger kvar på vägarna men ändå.



Uppdatering.......

Testade att köra lite fjärr inomhus nu efter att han funderat på om jag tycker att han verkar hängig eller inte:-).....ja ja jag vet:-)......när jag körde med honom så var det full fart och raka rör:-)så han kanske inte är så hängig iaf:-)Ska köra lydnad imorgon så får jag se hur han verkar då:-).......ja jag vet veliga/paranoida/fundersamma Elin är framme!:-)



Johanna & Maczon






Av Elin Haglund - 8 april 2008 11:42

Idag är Mirko lite häning.....först var vi ute och sprang på morgonen men då verkade han pigg, men sen när jag skulle ge honom maten så ville han inte äta....men det är inte så konstigt eftersom han hade en period när han blev könsmogen som han matvägrade på frukosten.....men sen stod jag och skärde upp korv, tänkte att vi skulle gå ut och träna. Jag stack då till honom en liten korvbit men han ville inte ha den!hmmmm....sen tog han den men då spydde han upp en massa galla. Jag tog tempen på honom men den låg bara på strax över 38 så det är ju ingen fara!Så han får vila idag så får vi se om han är piggare ikväll när jag kommer hem från jobbet. Han ligger å sover nu så han är väl som sagt bara lite häning, hoppas att han kryar på sig så att det inte är något.



Av Elin Haglund - 7 april 2008 15:32

Jag kände igenom Mirko igår innan jag gick och la mej i och med att jag såga några fästingar som kröp på Mirko när vi var och tävlade men kände inte en enda.....men imorse hittade jag en liten j-vel som satt i ansiktet på honom och en stor j-vel som satt bakom örat. Tro det eller ej men jag tog bort dom alldeles själv:-)kände mej inte ens äcklad så jag verkar ha kommit över det:-)Men idag har vi införskaffat ett fästing halsband. Jag diskuterade med mej själv om det egentligen är så bra att ha gift halsband på dom små liven men samtidigt hur bra är det för dom att få en massa fästingar och till slut så får väl hunden borelia eller nått så det vägde över med gifthalsband för Mirkos del.


Idag stod det spårning på schemat. Förra gången fick han ett riktigt långt och klurigt spår så denna gången blev det ett kort spår på bara 400 meter och med bara 2 stycken 90 graders vinklar och bara en slut apport, man måste ju variera sig. Det ska ju inte bara bli svårare å svårare för hunden för varje gång utan jag tror att även dom behöver ett lätt spår emellanåt. Han spårade jätte bra! Jag hade dessutom lagt några korvbitar i spåret på några ställen, han ska liksom aldrig veta vad som kommer i spåret eller vad som händer med spåret ärmin filosofi:-)Men nästa gång blir det nog ett litet längre.


Sen stannade jag till på klubben på vägen hem för att träna lite lydnad. Det blev lite linförhet, men inte alls mycket för han kändes inte riktigt med så jag la ner det idag. Sen lite läggande under gång och även bara snabba lägganden. Sen blev det sitta kvar vid hindret, eftersom han där har börjat flytta stjärten nu när jag har fått till det på inkallningen men det är bara att träna sitta kvar vid hindret så ska jag få bort det där oxå:-) Sen blev det framförgående, gick bra! och massa massa platsliggning. Först själv och utan störning. Sen själv och med störning av mej och en boll. Sen själv med störning av en annan hund som gick runt honom. Sen fick jag vara med på en platsliggning med 4 andra som skulle köra. Han låg som en klocka så han har inte tagit skada av det som hände på tävlingen, skönt!!Duktiga killen!Måste än en gång påtala vad nöjd jag är som tränade in att han ska ha huvudet nere i marken på platsliggningen:-)


Sen gav vi oss med lydnaden för idag. Vi stannade till på springspåret påvägen hem där Mirko fick dra sitt däck runt 1,5 km spåret. han kämpar på, roligt att se:-)


Sen var det välbehövd vila för Mirko medan jag åkte iväg och styrketränade och handlade hem lite mat.


Men nu är det snart dax för en promenad med Annika och Troja. Sen ska jag även köra ett litet kort lydnadspass till med kryp, fjärr och platsliggninge. det kommer att bli platsliggning för hela slanten hela veckan och krypet måste vi sätta lite fart med om vi ska lyckas få till det något så när:-)

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards