AKJAS MIRKO

Alla inlägg under januari 2008

Av Elin Haglund - 8 januari 2008 20:20

Ja idag åkte jag å Mirko till Jennie i Tyresö för att träna med hundarna. Det blev inte speciellt mycket träning:-)Vi har inte träffats på ett tag så det blev mycket snack å liten verkstad. Plus att vi hade med oss 5 hundar sammanlagt:-)Nellie(jennies hund), Tilly(en hund som jennie är dagmatte till)Tilda(jennies pappas hund)Johnny(Stefans hund,arbetskollega till Jennie) plus Mirko. Jag tog Mirko, Tilly å Tilda. Det är bra träning för man måste ha bra ordning på dom om man ska orka gå med 3 hundar samtidigt, men det gick hur bra som helst till slut:-)Mirko skötte sig faktiskt exemplariskt. Tilly är ett yrväder av dess like så henne fick jag kämpa lite med innan hon gick vid min vänstra sida där jag ville ha henne å Tilda skötte sig oxå exemplariskt.


Väl framme på klubben så började det att spöregna så det blev lite linförhet å sen gick vi hemåt igen. Påvägen hem skulle Mirko få testa att dra en vagn som är gjorda för hundarna för att de ska få träna med lite motstånd....å det gick väl så där:-)Han ville lägga sig ner hela tiden för att protestera men vi fortsatte bara att gå å sen kom han in i en bra fart å då drog han bra tills han inte fick lust igen å skulle lägga sig ner vilket resulterade i att ena stckeln gick av.....suck:-)så då var det matte som fick dra vagnen hem istället så då var nog Mirko nöjd, då matte fick käpma å han slapp:-)


Jag inhandlade ett hundspel(tankespel) till mirko idag av Jennie som även säljer lite hundartiklar. Han fick testa det när vi kom hem å han verkligen försökte å även fast han lyckades å fick klossen åt rätt håll å han fick en godis så testade han ändå att föra klossen åt fel håll flera flera flera å flera gånger även fast han inte fick fram någon godis då lill ponken:-)Men sen gick det riktigt bra efter att tag så då kunde vi avancera med 2 klossar å till slut ska man kunna lägga alla klossar i spelet att försvåra det ytterligare. Det kan vara roligt att ta fram det ibland så att han får använda hjärnan utan att det inmebär lydnad:-)Som annars står på dagordningen:-)


När jag kom hem från Jennie så kom syrran förbi en sväng så vi käkade broccolipaj super gott! Sen så blev det såklart bus för fulla Mirko med syrran, oj vad han tycker att hon är rolig:-)Han bara älskar syrran!Sen så fick vi träning på att INTE skälla på ringklockan idag, gick super bra!Josefin kom förbi för att hämta sin bilnyckel så då var syrran som satt i soffan beredd med burken å när det ringde på dörren å han skällde en gång så slängde syrran burken i golvet å då blev han tyst å låg kvar i sin säng:-)så då fick han goids:-)Sen låg han kvar i sin säng jätte fint hela tiden Josefin var inne hos mej.....sååååå duktig han var!Ska köra konskvent på detta nu så ska vi nog få ordning på det, ett skall är väl ok men att skälla fast personerna har klivit in innan för dörren är inte ok, så nu ska det tränas så att vi får bort det.


Mirko ligger däckad på golvet efter en hel skön dag, med inte så mycket lydnadsträning men efter att ha fått gjort en massa annat skoj:-)


Någon bild på Mirko när han kämpar med spelet:-)Dock tagen med mobilen så skärpan är inte den bästa.

Av Elin Haglund - 7 januari 2008 17:23

Ja idag var det dax för en till lektion för Monika:-) Det friaföljet tyckte hon såg mycket mycket bättre ut så det var roligt att höra efter att slit vi har lagt ner på det. Han håller en mycket bättre position och en mycket bättre kontakt. Han var dock lite okoncentrerad i början eftersom hunden som hade tränat för Monika innan mej löpte.....men det tycker jag att han ska klara av så det blev det tillfälle att tala om för honom:-) Så det är bara att fortsätta att nöte på det friaföljet, för det ska bara bli super något annat är inget att ha:-)Därför är det så bra att jag hittade Monika för hon är lika petig som jag är:-)så det blir inte lätt för Mirko inte....hihihih


Sen så började vi med rutan, så vi gick igenom hur hon körde in rutan så jag ska testa att köra på det sättet som hon kör på så får vi se?I och med att jag aldrig tidigare har kört in rutan så litar jag på henne i och med att hon har en fin ruta på sin hund:-)Jag hade från början tänkt köra in det med hjälp av musmatta men enligt henne så tycker hon att man får en finare ruta utan musmatta. Hon har kört musmatta tidigare men då blir det lätt att hundarna springer å letar efter musmattan när man tar bort den. Hon tycker att man får en finare ruta genom att köra med ett föremål bakom rutan å sen flyttar hon rutan för varje skick eftersom hundarna så lätt lär sig vart föremålet har legat vilket hon vill få bort utan de ska veta att de ska springa rakt till rutan oavsett vart den står eftersom belöningen finns på andra sidan rutan. Sen så fick jag tips att man ska tänka på att när man går å lägger föremålet så ska man gå snett in i rutan och inte rakt fram ifrån då hundarna lätt kan gå på vittringen istället för att lära sig vad de ska göra. Hon kör nästan 200 repetitioner på att bara springa rakt igenom och få belöningen på andra sidan rutan så det är bara att jobba på dessa repititioner annars blir vi aldrig klara med momentet:-)


Sen kollade vi på mitt ställande........hmmmm......får backa lite där oxå.......jaja.....jag är van att backa nu så det är inget konstigt:-)Men jag tycker att vi fått till ett bra ställande men idag funkade det inte alls så jag ska se om jag ska backa å köra på hennes sätt men först ska jag titta lite mer på hur jag gör när jag kör inkallande med ställande på mitt sätt och utgå ifrån det så får vi se vad vi kommer fram till?


Sen blev det finslipning på fjärrdirigeringen å lite tips å trix där å hur jag ska börja med fjärren för 3:an så nu ska vi kämpa på med det inomhus.


Ja så nu har vi lite nytt att köra på med igen. Nu kommer det nog att dröja ett tag tills vi tränar för Moniks igen eftersom vi har mycket att jobba på:-)


Nu har jag fått ny inspiration igen så det känns jätte skoj!Jag verkligen vill att det ska bli bra eller inte bara bra utan super å någon gång så kommer alla moment att sitta helt super.....hahahah.....även fast det är långt kvar dit:-)


Puss å kram på er!

Av Elin Haglund - 5 januari 2008 18:58

Idag var det dax för lydnadsträning igen. Vi har fått med oss en ny tjej som ska börja träna med oss. Hon har en Kelpie och är nyinflyttad till Stockholm och i och med att jag vet hur svårt det är att få tag i träningskompisar så erbjöd jag henne att börja träna med oss, dagens goda gärning:-)...hihiihi


Gud vad kallt det var idag....brrrr.....blåste så in i norden så vi var riktigt duktiga som faktiskt åkte å tränade trots det kalla å blåsiga vädret.


Idag var Mirko FÖR laddad, suck.....så det gick inte alls bra!Men men det är bara att bryta ihop och komma igen:-)Orkar inte tänka på det för oftas så sköter sig Mirko exemplariskt när vi tränar å som jag har skrivit tidigare så måste man ju ha motgångar för att kunna komma framåt i träningen. Å som Nettan skrev förut våra hundar kan ju faktiskt oxå ha dåliga dagar:-)även fast Mirko är som en duracell kanin som bara går å går....hihihihi....Men det är oftast dom dagar som han är alldeles för laddad som det går åt h-lvete att träna i och med att då har han svårt att koncentrera sig. Men det fria följet gick RIKTIGT bra idag!så det känns roligt. Sen framåtsändandet var han alldeles för gasad å ville gärna rinna iväg. Sen skallet gick riktigt bra, körde med att han satt idag å det gick bra. Sen skulle vi köra inkallande med ställande men då fick vi stället köra sitta kvar eftersom han gärna vill flytta sin lilla stjärt en liten bit framåt när han tror att jag inte ser:-)



Hoppas ni har haft en skön helg!

Av Elin Haglund - 4 januari 2008 20:23

ja idag var det lydnad på klubben som stod på schemat. Jag, Petra & Elisabeth plus hundar. Det var ett helt underbart väder med snö dock lite blåsigt var det men jag klagar inte nu när det är snö:-)Har tyvärr hört att det ska regna på måndag så snön får nog inte ligga kvar speciellt länge.....suck!


Det blev att traggla på våran jäkla linförhet/fritt följ....grrr.....nöter å nöter men jag får det inte riktigt som jag vill. Vill ju få bort hela att han tränger. Så vi nöter på position å bakdelsövningar.....å ser till att han absolut måste hålla sin position vid mitt vänstra ben....lättare sagt än gjort.....han vill gärna gå längre fram än där jag vill ha honom. Men det funkar när vi kör i slow motion nu iaf så snart ska vi väl kunna öka upp på takten oxå.


Sen blev det framåtsändandet, sakta från gruppen, super duktig är han på det nu så det är bara att nöta nöta på det så att det sitter som en smäck. Sen blev det skall, å det har han snappat upp fort:-)så nu skäller han på bra ska köra på som jag gör nu några gånger till sen så blir det till att sitta ner å skälla så får vi väl se hur det går?Sen blev det kryp ute i snön, gick bra. Å sen blev det något hopp över hindret för skoj:-)


Sen avslutade vi med budföring i djupsnön åh vad Mirko tycker att det är skoj!Finns inget stopp där inte!Så han fick springa flera vänder så att han fick trött ut sig lite:-)


Sen så var Elisabeth fotograf idag så jag lägger in några bilder.

Bild 1. När Mirko å jag gör vårt paradnummer.....slalom:-)som är hans favorit

Bild 2. Hopp över hinder....Mirko är redan redo att vända sig om i luften:-)

Bild 3/4. Fritt följ....nöter på:-)

Bild 5. På promenaden efteråt, mattekär lilla Mirko:-)

Bild 6. En snygg bild på Mirko

Av Elin Haglund - 3 januari 2008 13:25

Åh imorse när jag vakande å tittade ut genom fönstret så låg det ett tjockt lager med snö på marken å jag kände hur hela jag lyste upp:-) Jag hade bestämt med Marie å Svea att vi skulle upp på klubben för att träna å sen gå en promenad men vi fick revidera om våra planer när vi kom till klubben:-)Det var hur mycket snö som helst på planerna så vi körde först lite uppletande å sen blev det en riktigt lång promenad i djup snön:-)


Jag hade som vanligt ingen kamera med mej men det fick duga med kamerna på mobilen.......knäppte några bilder när Mirko, Svea å Marie:-) när dom lekte i snön.....vissa bilder blev väl mindre bra men men jag lägger ut dom iaf så att ni får se vad mycket snö vi faktiskt har fått här i Stockholm:-)

Av Elin Haglund - 2 januari 2008 13:20

Idag åkte jag å Mirko alldeles själv upp på klubben. Vi började med framåtsändande, sakta från gruppen enbart, jag satt ner honom några meter framför konerna å sen backade jag. Jag kunde backa längre bak denna gång. Men vi hade lite strul, för även fast jag hade sagt sitt så kunde han inte hålla sig utan sprang till mej några gånger:-)....hihihi han var så busig idag eftersom det låg snö på backen:-)Men sen gick det bra!Jag sa sakta och började gå framåt å då lyfte han på sin ända å började gå framåt:-)Han har fin riktning framåt. Jag kör med boll längst bort men han vet att han bara får den om han går riktigt riktigt sakta:-)


Sen blev det linförhet, denna jäkla linförhet:-)Vi nöter å nöter å nöter å visst gör vi framsteg men vi har inte fått till det riktigt så som jag vill ha det. Vi jobbar på positionen fortfarande eftersom han gärna hamnar för långt fram å detta i sig leder till att han tränger. Sen jobbade vi även på bakdelsövningarna å dessa har blivit mycket mycket bättre:-)dock blir han lite frustrerad å piper lite men det får jag köpa, just här å nu i alla fall. Jag gick verkligen i slow motion i dag för att få honom att förstå att den position han ska hålla är att han ska vara vid mitt vänstra ben å inte så långt fram som det högra om jag tar ett steg så att jag har det högre benet längst fram å detta gjorde han riktigt bra på slutet!Men vi får väl se vad Monika säger när jag ska träna för henne på måndag igen?:-)Jag har inte riktigt nått den ständiga ögonkontakt under gång som jag vill ha men men det är bara att fortsätta att jobba på, vi ska få till det så att det blir riktigt riktigt snyggt någon gång:-)


Sen blev det snabba lägganden, framför, vid sidan, under gång, vid inkallning å jädrans vad vi har fått till det bra nu!:-)Det har verkligen gett resultat att backa bandet å sen köra det under olika situationer. Nu känns det som att läggandena känns mer säkra att det faktiskt blir snabbt varje gång å att armbågarna ligger nere i marken varje gång, vilket vi inte riktigt hade tidigare.


Sen har vi ju som sagt börjat träna in skall så vi fortsatte med det idag. Det gick riktigt bra:-)Jag kör redan nu med "bytet" på marken så att jag kan nyttja det längre fram när jag ska ha honom att sitta så att ham skäller ner på bytet så slipper jag studset med frambenen förhoppningsvis,tips från Kristina:-) Jag har testat mej fram lite, å idag körde vi att jag höll "bytet" med ena handen framför honom på marken å sen höll jag i honom i halsbandet med den andra handen å det funkade klockrent eller nästan klockrent:-)det funkade klockrent med tanke på att vi är under inlärning:-)


Sen blev det lite träning på "plats" innan vi åkte hem å det gick bra, men även fast vi har tränat å tränat på att han ska huvdet mellan sina egna framben så har han ändå lätt för att lägga det vid sidan om sitt högre ben så idag ställde jag fram mitt ben när jag sa plats så att han inte kunde lägga det där.


Sen avslutade jag med lite lite kryp, måste ju börja köra det utomhus oxå eftersom jag bara har kört det inomhus hittills.


När vi kom hem så stack vi ut å sprang med livet som insats:-)Det snöade ju igår å det blev en massa blask som idag har frusit på så det var riktigt halt men det gick att springa dock inte så speciellt fort.


Nu ska jag strax iväg å jobba å Mirko ska till sin dagmatte:-)


Puss å kram på er alla!Ta vara på varje dag som om den vore den sista!

Av Elin Haglund - 1 januari 2008 19:26

Kan jag säga att det var här hemma igår vid tolvslaget! Först var jag å Mirko på middag hos syrran å Tommy. Men vi åkte hem innan tolvslaget eftersom jag började bli lite trött framåt kvällen med tanke på att jag bara hade sovit 4 timmar......Ja sen när klockan blev tolv bröt helvetet lös!Det smällde från alla håll och kanter, men jag å Mirko låg i varsin säng å tittade på tv på hög volym. Jag valde att höja tv:n även fast Mirko inte brydde sig för 5 öre men jag ville inte riskera något, för fy fasiken vad det smällde å ekade mellan alla husen.


Jag lovade mej själv igår när jag låg i sängen att nästa år ska jag ta semester om jag inte är ledig å åka å fira nyår i någon stuga i boschen någonstans. Det är här första året på fem år som jag inte har firat nyår i fjällena å nästa år blir det VERKLIGEN en stuga i fjällena eller någon annanstans för att slippa alla fyrverkerier. Även fast inte Mirko bryr sig så tycker JAG att det är lite läskigt med alla fyrverkerier å alla olyckor som händer med raketer varje år....usch!


Idag har vi bara varit på en lång promenad med Svea å hennes husse å matte. Det snöade idag fast det var bara slask, så vi blev dyngsura men vad gör man inte för hundarna:-)


Men imorgon blir det lydnadsträning, jag har som sagt skrivit en träningsplan nu som jag ska försöka att hålla eftersom jag tycker att träningen ger mer då och att det blir mer effektivt när man väl tränar:-)ja ja jag vet att jag är ett planerings- och kontrollfreak av dess like men det funkar bra för mej, tycker om när det är strukturerat på träningsfronten:-)


God fortsättning på det nya året å vi hoppas på framgångar för alla som kommer att tävla kommande säsong! 

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards