AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 11 januari 2008

Av Elin Haglund - 11 januari 2008 15:31

inombords när jag tränar med Mirko men jag försöker att tänka på hur gullig han är när han sitter bredvid mej på golvet vid soffan å tittar med sina oskyldsfulla ögon så försvinner det ganska snabbt:-)Jag intalar mej själv att jag förlorar mer på att bli förbannad än vad jag vinner på det och då kan jag hålla min känslor i styr:-)


Jag kan bara bli jäkligt frusterad på att han alltid är så gasad när vi tränar men vi jobbar på det å det kommer att bli bra någon gång i framtiden, skam den som ger sig:-)Det verkar finnas HUR MYCKET energi som helst i den lilla kroppen, den tar aldrig slut utan den laddas bara på med mer å mer energi som ett duracellbatteri:-)som bara går å går:-)


Ok varför då detta blaj som jag skriver om, jo det har med det som jag skrev i gårdagens blogg att göra.....i och med att han är så speedad så får vi jobba mycket på att tagga ner.....kunna sitta stilla, inte få ett endaste litet pip och att han har lätt för att tränga.....Mirko var en sån hund som jag drömde om när jag tränade med Musse som jag istället hela tiden fick tagga upp men det finns fördelar å nackdelar med båda sortens hundar....å det är fasiken ansträngande att han en hund som verkligen brinner för att träna men samtidigt när jag hade Musse så drömde jag verkligen om en sådan hund, men man får olika typer av problem för något problem får man alltid.......eller?Jag har verkligen börjat rannsaka mej själv och vår träning de senaste dagar............Jag måste börja att bli nogrann med att han inte får studsa omkring mellan de olika momenten vi tränar för då speedar han upp sig ännu mer, detta var jag jätte nogrann med i början men har insett att jag har slarvat med det på sistone.....jag tror att mitt självförtroende har fått sig en liten törn för att jag tycker att jag någonstans har misslyckas med min lilla hund på grund av att vi har stött på problem som jag verkligen inte har velat fått å som jag har tänkt på från början men ändå inte varit tillräckligt nogrann med detta................suck


Jag kan inte anklaga Mirko för fem öre, han är verkligen en super hund!Utan det är helt och hållet mitt fel att det har dykt upp vissa problem. Mirko är verkligen super duktig å vi har ändå nästan påbörjat de flesta moment upp till elit i brukset dock så det som vi har problem med genomsyrar allt!så det är bara att sätta igång å få till det. Sitta kvar, ff och det lilla pipet som har kommit fram. När vi tränar in ett nytt moment så finns det inget tendens till pip men om vi någon gång ska köra ett helt moment så ställer man upp å han hinner bli så gasad medan vi står och väntar på att bli iväg kommenderade.....det svåra är alltså att ta det lugnt att sitta å vänta är inte roligt alls!


Dagens träning........

Uppletande, super duktig!Raka skick å hittar nästan föremålet på en gång.

Läggande under gång, blev vi kommenderade, problemet gav sig tillkänna, han tyckte att det var jobbigt att sitta innan vi fick gå iväg så han började pipa......vänta vänta stryka lugnt fram på bogen.....vänta vänta.....å sen var han tyst....började gå utan att säga fot....ett litet pip kom....avbröt....vänta ta det lugnt.....ett nytt försök att ta sig iväg.....pip igen vid första ansatsen......vänta ta det lugnt å sen kom vi iväg........läggandet i sig gick jätte bra!:-)Körde en gång till med kommendering denna gång gick det bättre vi gjorde att försök att komma iväg....ett pip....vänta ta det lugnt....försökte igen......då gick han tyst och lugnt.......Bra läggande!Körde med kommendering fast bara läggande vid sidan, snabb var han!:-)

Sen började vi med ff som vi har nött i oändlighet.....det är sällan man låter det momentet vila kanske är dax att göra det???Idag började det att spåra ur trängde igen......vi har gjort framsteg men idag var vi tillbaka på nästan noll igen....suck....så vi avbröt det momentet för jag kände att jag höll på att kunna strypa hunden:-)å det tjänar jag inget på så vi avslutade det vi höll på med....

Då bestämde jag att jag kör någo moment som han tycker är roligt å som han är duktig på så det blev budföring.....Mirko favoritmoment......han blir som en tok.....han skulle kunna springa 20 vändor om han bara fick:-)

Sen tog vi hopp över hinder med kommendering....en gång som i brukset å en gång som i "ettan", detta är något som han verkligen är säker på, vilket han inte var förut å har vi fått till det så kan man se en ljuspunkt i att man kanske ska få till de andra momenten oxå även om det kommer att ta tid.

Sen avslutade vi med en platsliggning å den gjorde matte nöjd!!!!Körde "plats" med huvudet nere i marken, de låg i 5 minuter med 2 till hundar å han låg så fint med huvudet nere i marken.....SÅ NÖJD jag blev på honom sen!!!Tokfokuserad med huvudet nere i marken så något kan vi iaf!........



Nu ska jag springa iväg å handla lite sen blir det en promenad med Annika å Troja innan jag ska sticka iväg till jobbet för att jobba natt.


Ha en skön helg allihopa!!

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards