AKJAS MIRKO

Direktlänk till inlägg 26 april 2008

En dag ute i skogen igen.....

Av Elin Haglund - 26 april 2008 17:07

"Ha glimten i ögat & kom ihåg att det inte är så farligt att misslyckas om du inte gör någon affär av det". Ett bra ordspråk som jag tror att många skulle må bra att ta del av, framför allt jag själv:-) 


Idag stod det spår & uppletande på schema ute hos S igen. Det var jag, E & S. Vi började med spåren. E la ut Mirkos spår. Han skulle bara få ett kort motivations spår på ca 150meter idag med bollen på slutet. Han gick sådär. Hade lite svårt att ta upp spåret och se kändes han lite loj under spåret oxå. Så vi bestämdes oss för att lägga ett frispår till honom så jag gick ut och satt mej i skogen medan S tog sina spårupptag. Sen så släppte S på Mirko på spåret och han sprang som skjuten ur en kanon i galopp och trots galoppen så gick han precis där jag hade gått. Jag la mej nämligen på en höjd så att jag kunde se honom:-) Sen låg jag i slutet och då fick han älsklingsbollen som belöning. Det är den motivationen jag vill att han ska ha på "vanliga" spår som han idag hade på frispåret men den finns inte alltid där så nu ska vi än en gång variera med motivations spår. Jag blir bara lite less eftersom jag verkligen jobbade med det när han var yngre men det är väl bara att jobba på.


Jag måste fundera på vad som motiverar honom??Måste försöka att tänka som honom.....varför ska han spåra?vad finns i slutet som han verkligen vill ha?och det är inte så svårt:-)Men så nu kommer jag bara att köra med endast slutapport och inga andra apporter sen så ska det bli rena rama julafton(som S skulle säga)när han väl kommer fram till den. Sen ska jag variera med apport/boll som slut oxå ska jag börja att köra med min ryggsäck igen, det funkade ju super bra.....alltså inte som slutapport utan den lägger jag en BRA bit efter slutet å sen springer vi dit tillsammans och där i finns allt möjligt gott å roligt....den förknippar han ju med belöning sen lydnadsplan.  Nu är det inte det att han inte kan spår eller att jag inte litar på honom utan nu sitter det nog mest i motivationen så det ska det jobbas jobbas jobbas på:-)Känns väl lite dystert inför kommande start i lägre men men det tänker jag inte tänka på nu:-)


Det gick väldigt bra för både S & E i spåret så det var en lyckad spårdag idag.


Efter spåren så blev det uppletande, där som sagt har vi Mirkos favorit gren:-)och även sök, så hundar kanske är som oss människor mer kvalificerade för vissa jobb?:-)


Mirko har legat helt däckad i 4 timmar nu efter dagens träning, det tog verkligen på krafterna på honom idag med allt nosarbete och det varma vädret. Men nu är det dax för att gå ut på en promenad, jag ska passa på att elda upp honom lite på apporterna på promenaden så att han tycker att dom är lite roligare. Inte för att det är något problem, han plockar upp dom men jag tänker lite att vet han om att apporterna är skit roliga så kanske han får mer motivation i spåret oxå?


Oxå lite bilder från dagen......

Spårning.....


hade bollen i slutet så här var det dax för kamp....


Här knatar jag ut frispåret som Mirko sen fick ta....


Dax för Mirko att ta frispåret.....laddad till tusen att spåra upp mej:-)


Mirko sticker iväg på frispåret.....


Mirko har hittat mej och fått bollen som belöning efter mycket kamp och lek......


Mirko påväg in med föremålet.....undrar om han ser något...?:-)


Bli avsvalkad med vatten är skönt när det är varmt ute!


men samtidigt tycker Mirko att det är lite äckligt när jag häller vatten på hans nos.....


Vätskepåfyllning.....


Dax för Kox att spåra.....Kox är en kung i spåret, inget snack om saken!


Här får Kox svalka sig lite efter sitt spår....


Full fart ut i korridoren för Kox....







 
 
Ingen bild

Nettan

26 april 2008 19:00

Det löser sig med spåret ska du se. Men jag tänkte på det du skrev, att Mirko plockar upp apporterna. Måste han ta dom då? räcker det inte med en, i någon form, bra markering?
Jag har läggande markering, Meddin rör aldrig apporterna och det funkar för oss iaf. Kram

 
Ingen bild

Elin

26 april 2008 19:27

Men Mirko har från börja självmant plockat upp apporterna så därför så låter jag honom göra det och kör på det, det är inte problemet utan problemet är motivationen i spåret....eller jag vet inte om det sitter i motivationen eller om jag inbillar mej?men ibland känns han lite ointresserad/ofokuserad/loj i spåret men de flesta gångerna spårar han riktigt bra så jag tänker inte göra en sådan stor affär av det mer än att lägga in motivationsspår emellanåt så blir det säkert bra?!Får jag hoppas iaf./

 
Ingen bild

nettan

26 april 2008 19:37

Ok, men testa och gör ett uppehåll med spåret ett tag så får du se om motivationen ökar. Ibland kan det ju bli så att vi har för höga krav, och tycker att det inte är helt ok, fast nå'n annan skulle tycka det var super. Jag vet iaf att Meddin's motivation ökar om vi gör ett uppehåll, då går det oftast kanon när vi väl sen spårar:-)

 
Ingen bild

Elin

26 april 2008 20:08

Ja jag kanske ska testa att göra ett uppehåll så får vi se hur motivationen ser ut efter det?:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards