AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 8 februari 2008

Av Elin Haglund - 8 februari 2008 18:18

var vad det blev idag. Jag åkte ut till ett ställe som jag aldrig varit på förut där jag skulle träffa Susanne och Petra skulle komma lite senare. Man stannade längst vägen sen så gick man innanför viltstängslet å där innanför var det världens finaste ängar å skog för att göra allt från lydnad till spår i:-)Alltid roligt att lära sig nya och bra träningsställen och framför allt där man inte tror att de ska finnas. Jag å Suasanne började med att köra uppletande. Vi vallade av 2 korridorer som faktiskt var lite kluriga. Den ena var först på äng som sen övergick i skog och den andra var först klippt gräsmatta som sen övergick i typ skog. Båda korridorerna var betydligt längre än 50 meter och sen la vi 4 föremål på fullt djup. Båda hundarna jobbade jätte fint. Mirko fick börja med sidan där det först var äng som övergick i skog. När jag först skickade honom så var det som att han inte fattade vad han skulle göra så jag kallade in honom å sa att vi skulle "leta" och förberedde honom. Sen skickade jag honom igen å då gick det super. an går ut väldigt fint nu!Det var dessutom vindstilla så de fick ingen hjälp av vinden men det räckte med att jag skickade honom 4 skick:-) Men på det 4:e skicket krånglade han lite han stack iväg för att sen vända efter 2 meter å komma tillbaka till mej men då skickade jag honom i farten å då gick han ut fint.


Innan vi körde uppletande så hade vi lagt spår åt varandra som fick ligga under tiden. Mirko fick ett spår på kanske bara 300 meter och inte jätte svårt, för det vi skulle fokusera idag på spåret var att matte skulle börja lita på honom och inte försöka styr, vilket jag kan ha tendens att göra:-)så vi gick spåret själv idag igen......vi kom runt med alla 5 apporterna med oss men jag började tveka efter 2:a apporten på om han gick rätt men det var bara att hänga på och rätt kom vi. Men han kan göra väldigt stora slag så jag ska testa att inte ge honom så mycket lina att jobba i så får vi se om det kan bli bättre?


Efter att vi gått spåren så slöt Petra upp med oss och hon gick sitt spår som vi hade lagt till henne. Efter det åkte vi upp till klubben för att träna lite lydnad. Det var tänkt att vi skulle köra lydnad där vi var men eftersom Petra har två hundar som skäller väldigt mycket när hon kör med den ena hunden så bestämde vi oss för att åka till klubben som ligger alldeles bredvid där vi var.


På klubben blev det först ff med fokus på vä. om halt, vanlig halter och starter. På vä. om halt så får jag hjälpa honom lite med godis igen men det gick jätte bra idag. Halterna sitter där dom ska igen så det känns roligt! Har försökt att lägga mycket fokus på starterna eftersom det är där som han kan pipa. Men idag gjorde han det riktigt bra men ibland får jag avleda honom med godis i starten. Sen fick jag ett annat tips av Susanne idag som jag ska testa angående starten så får vi se om det kan funka?


Efter det blev det fokus på sitta kvar utan att bli en uggla:-)å idag satt han, rörde inte stjärten alls men kan fortfarande bli en uggla så det är bara att nöta på. En fundering är om jag ska börja köra sitta kvar på förväntan oxå eftersom platsliggningen har fungerat bra att köra på förväntan...det tåls att fundera på......Efter det blev det framåtsändande - sakta från konerna - det krävs en hel del träning:-)men det går sakta framåt...hihihi.....närå det blev bara en gång åt varje håll för jag kände att han började tappa fokus lite. Första gången gjorde han super. Andra gången skulle han rinna iväg, fick då lov att låta lite arg oxå gick vi tillbaka för att börja om å då gick han nästan för sakta:-)men bättre det! Sen stod det skall på schemat, satt honom framför mej med leksaken emellan oss på marken.....men han har som sagt tendens att börja skälla innan jag säger skall.....men då vände jag mej om oxå bytte vi ställe oxå satt jag om honom sen var han tyst tills jag sa skall och idag satt han bra med alla benen igen...tjoho!Han satt stilla å skällde, nu är det abslolut inget problem med skallet, men nu funderar jag på hur jag ska få honom att förstå tyst?för nu säger jag bara bra oxå får han sin belöning. Men innan jag säger skall så säger jag tyst och belönar att han är tyst så då kanske han förstå vad tyst betyder sen????Hur gjorde ni med tyst?


Sen var det dax med platsliggning med alla tre hundarna. Mirko fick ligga i mitten. Jag ska försöka att få honom förstå att när jag säger plats när han sitter så ska han lägga sig och gå ner med huvudet i marken på en gång. För nu så säger jag ligg å sen plats när jag lämnar honom, men skulle vara bättre att kunna säga plats från sitt för sen när jag lämnar honom så kan jag säga plats igen och får då en chans att förtydliga vad jag vill att han ska göra. ska se om jag kan få honom att förstå det. Han låg hyfsat idag, men inte som han brukar.....han lyfte huvudet någon gång vilket han inte får gör....grrrrr....men kan bero på att vi inte har kört det på ett tag så nu ska det nötas plats igen:-)


Vi avslutade dagens träning med budföring - kondition som Patrik har skrivit om i sin blogg....ja ja vi härmas men det är bra att få lite inspiration....Jag å Susanne körde med våra hundar eftersom Petras hundar inte får springa så mycket riktigt än. Vi körde 5-6 vändor och bus som belöning. Inget krav på ingång så vi pressade ur dom den sista mjölsyran...hihih


Ni kan ju gissa om min lilla hund är trött eller trött....jo han är riktigt trött...hihih....känns skönt!


Får se om han vaknar till liv på senare ikväll för då kanske det blir lite fjärr sitt-stå/ligg-stå och lite kryp........och ev. även lite "plats"......


jag knäppte lite kort på Susanne och kock(vet inte hur hon stavar men det blir nog bra...hi)in action och något kort på Mirko men det är ju svårt att knäppa på sig själv så det blev några bilder på Mirko när han sitter fastbunden i trädet. Varje gång jag knäpper kort så tänker jag att jag såååååå gärna skulle vilja ha en ny och bättre kamera men det får bli någon gång i framtiden.....den jag har nu är sketa dålig, ni kan ju kolla på bilderna så ser ni...suck...men men det är bättre med några dåliga bilder än inga alls...


Nu ska det tvättas å sen blir det en lugn hemma kväll framför tv.....


Bild 1 & 2. Ögonstenen som fortfarande ser ut som en liten bebis i jämförelse med Kock....

Bild 3, 4, 5 & 6. Susanne & Kock

Bild 7. Petra, Tjejen & Arrak

Bild 8. Susanne & Kock

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards