AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 7 februari 2008

Av Elin Haglund - 7 februari 2008 14:14

imorse när klocka ringde. Jag jobbade igår kväll å det var full rulle från att jag började tills att jag gick hem. Det blev till och med övertid på en halvtimme, men även fast det bara blev en halvtimmes övertid så tar det ett tag innan man är hemma å ligger i sängen. Det roliga är att det inte så ofta blir övertid men jag lyckas alltid få övertid när Mirko är hos sin dagmatte....dom får stå ut med sen kvällar efter att vi bestämde oss för att hjälpa varandra.....får nästan lite dåligt samvete eftersom jag aldrig vet om det kommer att bli övertid eller inte....men hittills har det bara handlat om max 1 timme å jag får hoppas att det aldrig blir längre än så när jag jobbar kväll för då blir det lite väl sent att komma å hämta honom.


jag hade ställt klockan på 09.00 för jag skulle träffa Petra å Tjejen på Haninge BK. När klockan ringde så sov jag djupt:-)men det var bara att kliva upp. Jag har alltid varit en morgon människa men sen jag började jobba obekväma arbetstider så kan jag allt sova länge på morgonen:-)


Vi började med att köra lite lydnad. Vi började med rutan å han gick jätte bra. Rakt in i rutan även när jag bytte håll där jag skickade honom ifrån. Han står helt blixtstilla när jag är påväg mot honom även om jag tar tid på mej å går i bågar eller kommer in från olika håll så det är super bra. Han står helt still tills jag säger bra när jag är framme i rutan å tar fram bollen, duktiga killen:-)


Sen blev det läggande å ställande under gång. Jag har börjat blanda dessa som sagt för att han ska lära sig att urskilja vad det är jag säger att han ska göra. Å där han han verkligen gjort framsteg. Inte en enda gång så tvekande han idag när jag sa ligg och förut så är det ligg kommandot som han har tvekat på om jag har kört mycket stå ett tag men nu är det precis som att han lyssnar för annars får han ju ingen belöning:-)


Sen som sagt så nöter vi fortfarande på ff. Som jag har skrivit tidigare så tränger han inte alls som förr å har en mycket mycket mycket bättre position. Han låg alldeles för långt fram förut men nu har vi fått till positionen bättre. Han plogar inte längre å jag tror att det beror på att vi jobbade med hans bakdelskontroll å att dessa övningar har lett till det vi har uppnått nu. Men nu måste jag börja träna vä å hö om halt, helt om halt, vanliga halter, vändningar på stället igen för på dessa bitar så har han tappat i och med att jag har lagt fokus på bakdelskontrollen. jag har inte velat köra det andra förrän vi hade fått koll på Mirkos bakdel men nu när det ser mycket bättre ut så måste jag hämta hem det andra. Han hade ju vä å hö om halt super fint förut men nu är det så där så det är bara att backa å hämta hem det igen så ska vi nog få till det igen. Imorgon blir det fokus på detta när det gäller ff ist. för hans bakdelskontroll.


Det var nästan inget alls pip på gång idag så det kändes super bra! 


Sen kommenderade Petra igenom mej på lydnadsklass 1 eller inte hela men vissa delar som jag ville se om han då klarade av. Läggande under gång - han la sig snabbt men reste sen upp sig på frambenen när jag kom längre ifrån honom. Detta hade vi problem med förut men fick bort det så det ska inte bli några problem tror jag. Körde ingen inkallning, utan körde bara sitta kvar, måste lägga ner mycket mer tid på att få honom att sitta kvar. Sitta kvar med störning är inga problem men att bara sitta när jag lämnar honom är jätte jobbigt för honom. Så nu blir det till att träna sitta kvar utan störning för det är inte det som är problemet. Sitta, sitta å åter sitta....ska fasisken köra det jämt nu på varje promenad!:-) Ställande under gång, han ställde sig jätte bra men har lite svårt att stå kvar när jag närmar mig honom så nu blir det fokus på att gå förbi honom, gå bakom å gå runt så att han verkligen får stå kvar medans jag befinner mej omkring honom. har inte kört det så ofta så nu måste jag även börja att köra det.


Det var bara dessa vi körde. Hoppet har vi bra,ff eller linförheten då vet vi ju vad vi måste jobba på å apporteringen funkar enligt lydnadsklass 1, inkallningen är inte heller något problem utan det är att han ska sitta kvar som är problem men ska köra lite ingångar så att vi inte glömmer bort det:-)


Det var bra att få en genomkörare så jag vet vart jag måste lägga fokuset någonstans innan vi ska kunna starta:-) Jag ska lägga fokus på dessa moment ett tag nu så att jag får stadga i dessa så att vi kan komma att starta. Vår första start kommer vi nog att ta som en träning eftersom både jag å Mirko behöver erfarenhet eftersom nerverna lägger sig utanpå så fort det gäller tävling men går jag in med inställningen att jag tar det som en träningstävlingen så kanske nerverna kan hålla sig i skack:-)


Jag avslutade passet med att köra lite till läggande/ställande under gång å la då fokus på det som dök upp när vi blev kommenderade. Det gick då jätte bra:-)Avslutade med ett sista skick på rutan, jag hade då flyttat rutan helt till en annan plats men han gick klcokrent rakt in i den ändå:-)


Vi hade lagt ut ett varsitt spår till hundarna. Vi gick spåren själva. Jag behöver gå spår mer ensam så att jag börjar lita på Mirko men det är svårt när han som idag gick klockrent fram till första apporten å sen så bara tappade han spåret å hittade inte tillbaka till det.....jag försökte verkligen att lita på honom men han visade inge tydligt att han hade tagit upp spåret igen.....så vi kopplade loss och avslutade spåret efter ca 50 meter:-).....men men det är sånt som händer.....det var säkert mitt fel idag så det är bara att ta nya tag imorgon för då ska vi ut å spåra igen......


Sen blev det en promenad runt språret som avslutning. Tjejen är ju nyopererad så hon får inte vara lös, hennes andra hund Arrak är halt så han fick sitta i bilen men Petras mamma å pappa kom med deras hund, Affe, så Mirko å han fick vara lösa. Det blev inte så mycket bus för Affe har sådan respekt för Mirko(nog den enda hunden som haft det som vi har träffat....hihihi). Han är på Affe å visar vem som bestämmer genom att trycka ner honom å morra men så fort Affe ligger stilla så låter han honom vara men det var mest i början så Mirko måstade visa vem som bestämde å sen var det lugnt:-)


Får se vad det blir ikväll......en springtur förhoppningsvis:-), lite fjärr ligg-stå och lite kryp inomhus, blev även sugen på att köra ett asfaltsspår efter att ha läst Patriks blogg men får se om jag kommer iväg å gör det ikväll?.....jag har inte riktigt hittat något bra ställe att köra asfalts spår på än......

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards