AKJAS MIRKO

Direktlänk till inlägg 30 november 2007

Vilken skillnad!

Av Elin Haglund - 30 november 2007 13:36

Ja det är bara förordet!Idag stack jag ut å la spår med Mirko alldeles själv....mindre roligt....tråkigt att sitta å vänta på att spåret ska ligga men vi tog en promenad under tiden..... men jag kände att jag måste lägga ett spår till idag eftersom det gick så dåligt igår....det är en dålig egenskap jag har!jag kan inte släppa saker om det går dåligt utan då skulle jag kunna åka ut en gång till samma dag bara för att få till det som jag vill:-)......men det fick vänta till dagen efter i detta fall:-)


Ja till spåret då....jag la ett spår på kanske 300-400 meter med 8 vinklar(90 graders) i spåret la jag sammanlagt 8 apporter av olika slag....träapporter,isskrapa,tejprulle you name it allt möjligt.....i början la jag även 2 korvbitar för att få honom att bromsa upp naturligt i början av spåret......Först var det på med selen ut med linan å sen fick Mirko lägga sig å ta det lugn.....när jag såg att han var lugn å hade spåret i näsan så tog jag upp linan å vi var iväg på spåret.....Han gick SUPER BRA!!!:-):-) han hittade alla apporet å vid varje apport så fick han lägga sig ner oxå fick han korv, vi tog VÄLDIGT god tid på oss vid apporterna innan han fick spåra vidare. Jag försöker nu att se varje apport som ett slut på spåret å efter varje apport så börjar ett nytt spår. Detta innebar att han vid det riktiga slutet idag bara fick korv som vid alla de andra apporterna å fick lägga sig ner å ta det lugn å sen av med selen å sen var vi klara:-)


Det enda felet gjorde så klart jag idag!:-)jag hade satt snittslar vid apporterna eftersom det var lite annorlunda apporter å jag visste inte om han skulle markera dom å plocka upp dom....så då ville jag veta vart jag hade lagt dom så att jag kunde få med mej dom hem....men detta ledde så klart till att Mirko höjde nosen eftersom han vindade in snittslarna men då stod jag bara kvar på samma ställe tills han gick ner med nosen i marken igen å jobbade.....så det var inget katastrofalt fel från mej:-)


Men idag gick han mycket mycket lugnare å i spårkärnan så nu ska jag forsätta att köra så här!Inte stressa utan ta god tid på oss i spåret å många apporter!Roligt när man gör framsteg.



Efter spåret åkte vi till brukshundsklubben för att träna lydnad. Idag körde vi linförhet....det gick jätte bra!.....jag har ju nästan ingen belöning medan vi kör linförhet nu förutom med röst å en schäferdunk:-)....jag känner inte att han behöver det.....men jag bryter ju emellanåt oxå får han springa till sin väska å ta sin boll men det jag funderar på nu efter att ha haft lite diskussion med en tjej på klubben är att även där ta bort bollen som belöning å istället bara köra korv. Han blir onödigt gasad av bollen så jag har redan tagit bort bollen som belöning i många andra moment för att bollen som belöning blir för stark belöning för Mirko....så jag ska även fundera på om jag ska göra det på linförheten?


Jag har tänkt att jag ett tag framåt ska finslipa på de moment som vi redan har klara så idag blev det framförgående för att försöka att få bort att han när jag säger "före" flyger ut i kopplet som skjuten ur en kanon å sen när han går ute i kopplet få bort att han drar.....å det gick jätte bra idag! Jag körde lite den hårda skolan:-)när han drog så korrigerade jag honom med rösten att det var fel å det räckte med att göra det en gång sen så gick han sååååå fint!Han varken flög ut i kopplet eller drog när han väl var ute i kopplet längd!:-)


Sen blev det lite finslipning på apporteringen....När Mirko kommer ut till apporten så kan han hoppa på apporten å tramsa med den innan han tar upp den. Han tar inte upp apporten med ett klockrent gripande. Någon som har något tips om hur jag ska få bort det????Jag har varit på honom rätt mycket eftersom han kan göra 2 omtag påvägen in med apporten till mej men idag så det riktigt bra ut!Han tog ett omtag vid ett tillfälle men sen såg det jätte fint ut:-) Vi körde att ja la ut apporten å han fick springa ut å hämta den å sen körde vi även att han fick sitta med den i munnen å sen kallade jag in. Idag hade han ett startskall på första gången men då kallade jag tillbaka honom å sa bara att "nu blev det fel" sen körde vi igen å då hade han inget startskall, men är det någon som har något tips på hur jag ska få bort hans startskall på apporteringen????


Sen efter det blev det till att ta upp läggande under gång men vi körde inte under gång utan vi körde bara ligg vid sidan å framför men nu har jag kört rätt mycket stå å då blir han osäker å kan lägga sig segt....det är precis som han inte riktigt lyssnar på vad jag säger, för det borde inte vara några problem för honom att urskilja dom två kommandona eftersom jag säger dom på väldigt olika sätt och han vet verkligen vad båda två innebär!Men det är väl bara att nöta.....ska börja lägga in det på promenaderna å blanda ligg å stå å se hur det går?


Sen avsutade vi passet med att sitta kvar eftersom han gärna vill flytta fram stjärten en liten liten bit precis när jag går ifrån honom men idag hade jag ögonen på honom när jag lämnade honom å han satt fint förutom en gång å då fick jag säga till honom å sen satt jag om honom.


Nej det var inte det vi avslutade passet med kom jag nu ihåg utan vi avslutade med att träna platsliggning fast själva....jag sa ligg å sen testade jag att säga "plats" eftersom jag har lagt på det kommandot på huvudet nere i marken, fast hittils har vi bara gjort det inomhus, men han fattade!!!:-)Han la ner huvudet när jag sa "plats" även fast vi har kört det så lite å bara inomhus så fattade han det!Min ögonsten är inte så dum han inte!!:-)


Dagens träning var verkligen lyckad å gick verkligen bra!Jag tror att både jag å Mirko är nöjda med dagen....i alla fall är jag det!:-)


Hoppas att alla får en bra helg!Själv så ska jag jobba natt fre å lör, mina sista pass innan jag är helt klar. Jag har blivit godkänd å på måndag börjar jag jobba på RIKTIGT!:-) 

 
 
Ingen bild

Nettan

1 december 2007 21:32

Heeeej!
Vad ni är flitiga och tränar! Vi har tagit lite julledigt redan och bara är. Kul att det går så bra för er:-) och problem stöter man alltid på/skapar själv. Men det är väl det som är tjusningen även om de små liven är väldigt snabba att ta till sig saker, även det som man egentligen inte tänkt sig.
Ha en fortsatt bra helg //kram Nettan

 
Annika

Annika

1 december 2007 23:26

Härligt med träningsglada hundar. Kul att det gick så bra i skogen och på lydnadsplan. Vad gäller ställande och läggande under gång. Det kan ibland underlätta att ge hunden något spec tecken före momenten, typ stryka med utansidan av handen i mungipan före läggande och kanske klappa på bröstet före ställande. När hunden börjat koppla ihop "tecknen" med momentet vet de också vad som kommer sen och man kan få ett snabbare och säkrare moment. Får också gratulera till avklarad utbildning. Ha det gott!
Kram Annika

http://www.ljungsten.com

 
Ingen bild

Nettan

2 december 2007 11:29

Hejsan! Vi har väl ca 18 mil till Sthlm, tar ca 1,5 tim att åka då det är motorväg hela tiden:) Känner du för att komma och hälsa på så hör av dig, har också en liten gäststuga så det går att ligga kvar om du inte vill köra tor samma dag. kram

 
Ingen bild

kristina

2 december 2007 16:07

Härligt när träningen går så där kanonbra!! När det gäller att skilja på moment och förbereda hunden så är ett enkelt sätt att tala om vilket moment som kommer ex "nu är det stå" det är dessutom tillåtet även i lydnaden =) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards