AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 15 november 2007

Av Elin Haglund - 15 november 2007 12:23

Ja idag så stack jag å Mirko ut för att testa och lägga spår efter tipset från Kristina. Jag hittade en parkering strax bortanför för oss. Jag la först ett väldigt enkelt spår som ett U som jag släppte på Mirko nästan på engång på. Underlaget var is och hårdpackade snö där det hade kört massvis med traktorer på. Å han gjorde en helt ypperlig insats. Han fick verkligen anstränga sig men han gick med nosen nere konstant å så gott som i spårkärnan hela tiden även fast det hade legat så kort stund:-)


Sen la jag ut ett till spår längre bort där det hade gått en massa människor å djur. Det fick ligga medans vi gick en promenad. På promenaden passade vi på att träna lite på vårt saktakommando å det gick riktigt bra. Idag så körde jag att belöningen kom från mej å inte fram ifrån. Å han gick så rakt ändå!:-)Men som sagt ibland får jag vara på honom för att han rinner iväg lite men har jag varit på honom en gång så rinner han inte iväg något mer sen:-) Det gick jätte bra, bara det att han tycker att det är så skoj att jag ibland får vänta ut honom för han kan börja skälla för att han vill iväg men det är bara att ha tålamod å vänta vänta å åter vänta tills han är lugn å står riktad framåt. Sen körde vi lite fjärrdirigeringen sitt-ligg. Det gick bra men jag står fortfarande väldigt nära honom eftersom vi inte har kört det så mycket så att han får in rätt teknik från ligg till sitt. Jag har testat att gå lite längre ifrån honom men då har han lätt för att flytta fram stjärten när han ska sätta sig från ligg så vi nöter fortfarande på att han ska få in rätt teknik från ligg till sitt.


Väl tillbaka efter promenaden så hade det andra spåret legat 40 minuter. Det märktes att han hade svårt att ta upp det. Spåret började på ett traktorspår som var väldigt isigt. Men han tog upp det efter ett tag å jobbade på bra under hela spåret även fast han bitvis hade det lite svårt men det var bara att hålla sig lugn å låta honom jobba på. det är ju som sagt första gången vi kör på sådant hårt underlag å med en massa människor å djur som har gått där så nästa gång så ska jag nog låta det ligga mellan 10-15 minuter innan han får gå det så att det är lite färskare.


Efter spåret blev det lite till träning på fjärrdirigering å vårt saktakommando å sen blev det även en platsliggning så klart:-)

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards