AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 20 maj 2008

Av Elin Haglund - 20 maj 2008 20:04

Jag åkte till klubben å tränade lydnad med Mr M innan jobbet idag. Vi började med att nöta nöta å åter nöta linförheten å positionen, kändes riktigt bra nu igen:-) Therese & Anne var på klubben när jag kom dit så jag fick hjälp av Therese att köra en budföring....jaha då var det startskall igen...suck....men han tycker ju att det är så himla roligt:-)....först bråkade jag med honom och kallade tillbaka honom när han skällde men sen kände jag att det inte var värt det utan gör han ett startskall så får jag väl ta det avdraget dom ger mej för det då.....för han springer ju så himla bra å tycker att det är så himla skoj!Man får göra lite överväganden om vad som är värt att lägga ner energi eller skapa en konflikt kring....så för tillfället så har jag nu valt att skita i det så får vi hur jag gör i framtiden?



Sen blev det framförgående även det nötte vi rätt så mycket med att jag skulle få honom att inte streta å det gick riktigt bra på slutet där han gick före utan att streta å dra i kopplet så det ska vi få till. Sen kom jag på mej själv idag när vi körde framförgåendet att när jag sagt stanna så går jag fram till honom väldigt fort, måste tänka på att låta honom stå stilla ett tag innan jag går fram till honom i och med att det är så det är/kan vara på tävling. Sen blev det apportering-super, inget tugg & fina ingångar:-)alla utom en iaf, där han gjorde världens vidaste sväng men sörru då kom det ingen belöning, utan då fick han göra om det igen å då gjorde han det perfekt å självklart kom då även belöningen.


hmmmm......vad gjorde vi sen?.....ja just ja det blev lite kryp träning.....mätte upp 4 meter idag så att han får träna på att krypa en längre sträcka.....men vi började med något enstaka steg för att sen länga ut till 4 meter....så långt har han aldrig krypit utan belöning förutom på tävlingen men det gick riktigt bra, lite tendens att lätta med armbågarna emellanåt men vi jobbar på å han jobbar på fint:-)


Sen kunde jag inte låta bli att testa framåtsändande igen:-)Han klarade det idag igen.....gallop fram till gruppen å sen saktade han in av sig själv, riktigt roligt att se!:-)men sen fick han hjärnspöke efter första gången och glömde vad han skulle göra:-)men då körde jag bara igen å då kom han på vad det var han skulle göra igen för att få belöningen:-)


Nöjd men min hund idag! Nu ska jag lägga lite fokus på lite mer tävlinginriktad träning.....köra något eller några moment innan belöningen kommer så att han inte har så höga förväntningar efter varje moment att belöningen kommer så får vi se vad det ger för resultat?

Av Elin Haglund - 20 maj 2008 09:59

ja då var det dax för fin väder igen:-)Härligt!Med tanke på vilket väder vi hade på tävlingen i helgen å vad kallt det var...brrrr....så är det skönt när solen tittar fram igen.


Igår träffade jag S uppe på klubben för lite lydnadsträning. Jag ska finslipa på momenten i lägre ytterligare tills nästa tävling och jobba på stadga så att det som uppstod på den här tävlingen inte uppstår igen!:-) Jag började med att kommendera igenom S genom högre eftersom hon ska tävla på söndag, det såg super fint ut!Så det kommer säkert att gå hur bra som helst för er på söndag oxå får vi hoppas på att det inte blir för varmt för er så att Kox orkar!


Vi körde apportering - tror ni att han hade något tugg alls igår då?nej inget tugg alls så som det brukar vara! Finns inte så mycket att finslipa på när det gäller apporteringen, vilket känns skönt men desto mer irriterande att det inte funkade i söndags.


Sen så blev det linförhet med fokus på position, för nu har han börjat gå lite för långt fram men han går inte skänkelvikning med baken:-)vilket är bra men nu jobbar jag att få bak hans position ytterligare. Sen så körde vi framförgående med fokus på att få bort stretandet och att han skulle stanna rakt. Han stannade spikrakt, samma där precis som han brukar göra men som han inte gjorde på tävlingen. Så jag ska köra med bollar ute nu igen så att han alltid tror att han ska få springa till bollen för då ska han väl f-n stanna rakt på tävling oxå.....får hjärntvätta honom lite....fast jag får väl lägga lite skuld på mej själv för vi hade inte kört speciellt mycket framförgående så nu lägger vi krut på det inför nästa tävling:-) Men stretandet SKA vi få bort har jag bestämt mej för nu, det hade jag inte tänkt lägga krut på förut men nu ska vi göra det, det är ju ändå 3 i koff så det kan vara värt att få en 9 eller 10 på det momentet med den koff.


Platsliggning körde vi jag å S.....jag tittade på Mirko när jag lämnade honom å han kröp den lilla......så jag gick tillbaka å la om honom sen så låg han som en klippa.....det ska jag lägga krut på nu.....se till så att han inte kryper precis när jag lämnar honom för det var säkert det han gjorde på tävlingen...


Sen blev det budföring......å nä han gillar inte alls att springa:-)min lilla gasell!:-)Vi la fokus på ingångar.


Sen avslutade jag passet med att testa att köra framåtsändandet som vi inte har gjort på hur länge som helst.....å han kom ihåg!:-)Jag skickade honom fram till gruppen i gallop å sen så saktade han av självmant, tjoho!:-)Dock så saktade han av lite tidigare än jag vill att han ska göra men ändå, han saktade av självmant å gick sakta super fint!Så det ska bli roligt när jag ska ta tag i det momentet igen:-) 


Idag så är Svea hos oss. Jag hämtade henne vid 8 sen så tog jag bilen till klubben å sprang med båda hundarna där i skogen. Det var riktigt skönt! Svea fick vara kopplad medan jag hade Mirko lös, kände att jag inte kan ha fullt koll på Svea när jag springer å i och med att hon kan dra på vilt så måste jag vara uppmärksam till tusen. men när vi hade sprungit klart så fick även Svea vara lös å jäklar vad Mirko å Svea busade då, det var länge sen dom busade så här:-)


Sen så åkte vi hem.....dom brukar inte få busa inomhus men idag så tillät jag att dom fick det, jag filmade derad bus så jag lägger in det här nedan....det är dock filmat med mobilen så inte den bästa skärpan som vanligt med mobilen...:-)


Senare idag innan jag åker till jobbet så blir det lydnadsträning på klubben..

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards