AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 26 september 2007

Av Elin Haglund - 26 september 2007 19:27

är något jag verkligen har gjort med Mirko å jag tycker att det är såååå roligt! Jag lärde mig en massa på min förra hund men jag tycker om utmaningar å det är tråkigt att köra på samma sätt när man ska träna in ett nytt moment. Så med Mirko har jag exprimenterat mycket, jag har testat att vänta ut vissa beteenden å har testat mig fram med klicker. Nu har jag börjat testa ett nytt moment....framåtsändande. Jag tänkte att jag skulle använda shaping  för att få ihop det momentet. Ska bli roligt att se om jag kan få till det, om inte så är det bara att "gör om gör rätt":-)


När Mirko var liten så klickade jag in honom på musmatta, dock var jag slarvig å krävde inte att han skulle stå kvar å titta framåt för att få belöning så nu måste jag backa lite men han vet att om han springer till musmattan så får han klick å belöning. Så nu ska jag bara se till att han lär sig att stå kvar å titta framåt när han väl är framme vid musmattan. Sen så vet han redan att det gäller att springa i full gallop dit så får jag honom att stå med huvudet framåt så är det bara att öka ut avståndet sen å då har jag den första biten på framåtsändandet. Sen blir andra delen att träna in att han ska gå sakta fram mot något annat.....har testat targetpinne eller vad det heter.....när han var liten men han hade svårt att använda nosen utan ville bita på den istället så jag får se vad jag väljer.....sen är det bara att göra samma sak men att han bara får belöning när han går sakta.


Ska verkligen bli roligt att se om jag kan få ihop momentet på det sättet. Det är väl lika bra att börja med det momentet redan nu eftersom det verkar svårt att få till det snyggt.


Idag när jag kommit hem från jobbet så gick jag, Mirko & Linn, Nick ut på en långis i skogen. Sen tänkte jag åka upp på brukshundsklubben men jag körde lite träning hemma utanför oss istället. Vi körde lite finslipning på framförgåendet eftersom han stretar som bara den. Men idag så gjorde vi rejäla framsteg han förstod idag att han inte kommer framåt i kopplet om han drar så han gick fint idag! Sen blev det lite musmatta å sen ställande under gång. Vi avslutade med ligg med störning. Många moment med fart i så han var trött efter träningspasset:-)


Måste passa på å TACKA LINN som hjälper mej med att ta ut Mirko när jag jobbar. Utan HENNE skulle jag ha det svårt med att få ihop det på dagarna!

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards