AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 2 september 2007

Av Elin Haglund - 2 september 2007 17:29

Japp då var vår första tävling avklarad! Vi blev uppflyttad till lkl i spår med 238 poäng och kom 1:a men det ska tilläggas att det bara var 4 tävlande:-) eftersom det vara många som hade lämnat återbud. Dagen började med spåret. Mirko gjorde så gott han kunde men han hade väldigt svårt att hitta spåret igen efter den andra vinkeln. Så han galloperade runt runt i full fart, vilket kanske gjorde det ännu svårare för honom att hitta spåret:-)Men sen hittade han igen spåret å då gick han som en klocka igen. Han tog som förväntat alla apporterna. Poäng på spåret blev bara 6,5 poäng från båda domarna och anledningen til dessa dåliga poäng var just för att Mirko var så förvirrad och sprang runt väldigt länge innan han fick upp spåret igen. Men jag är ändå nöjd med spåret!! eftersom han verkligen jobbar å det är roligt att se. Det är bara att fortsätta så att han får lite mer rutin på spåret. Det var kanske inte de lättaste förhållanden eftersom det gick hästar bredvid vårt spår sen så såg jag att det gick en människa nära vårt spår men det är ju inte säkert att människan gick över vårt spår....Mirko gjorde ett bra jobb! Efter början med spåret så tänkte jag att nu var det kört med uppflytt men jag tänkte att nu är det bara att köra å gå ut å göra det vi ska på lydnadsplan.

Sen var det dax för budföringen. Han sprang som aldrig förr men när han skulle lämna mottagaren så gick han inte på första marsch utan hon fick säga en gång till. Och detta har aldrig hänt. Från början när vi körde budföring så tyckte han att det var obehagligt att stanna hos mottagaren men nu skulle han inte därifrån istället. Men när mottagaren sa marsch så sa hon det lite lågt å inte så bestämt, verkade som att han inte uppfattade det. det gäller i framtiden att köra så att mottagaren säger marsch på olika sätt....lågt, bestämt för han ska ju gå i vilket fall.

Platsliggningen började bra.....hunden vi skulle ligga bredvid började skälla å ställa upp sig mot hunden som var bredvid honom på andra sidan å då kände jag åh shit hur f-n kommer det här att gå. Detta gjorde att jag blev mer nervös än jag var från början.....men det gick bra....han satt sig dock upp men la sig ner igen på engång. Och sätta sig upp på platsliggningen är väl inte heller något som han har gjort förut utan han brukar ligga som en klippa men men när han hade lagt sig igen så låg han jätte fint! När spåret, budföringen och platsliggningen hade gått så där och vi inte hade fått en 10:a på något av dessa kände jag att uppflyttet var långt bortom räckhåll men vi hämtade tillbaka det på lydnaden även fast insatsen inte var den bästa på lydnaden:-)

Lydnaden var väl rakt igenom mediåker med blandad kompott av 7or, 8or, 9or och en enstaka 10:a :-) Men som sagt Mirko gjorde det han skulle å man såg på honom att han tyckte att det var så roligt å det är ju huvudsaken!:-) jag såg även att i slutet av lydnadsprogrammet så blev han trött. Sen mattes insats kan ju diskuteras men det krävs ju tävlingserfarenhet för att kunna gå in och göra ett bra jobb ifrån sig så det är bara att kämpa på å ju fler tävlingar man genomför desto mindre nervös kommer jag förhoppningsvis att bli:-)

Ja då blev jag & Mirko det tredje ekipaget i M-kullen som blivit uppflyttade till lägre. För att sammanfatta: 3 hundar i M-kullen är redan uppflyttade i lägre....roligt!

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards