AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Elin Haglund - 23 januari 2009 22:11

.....allt för mycket träning denna vecka pga av dåligt väder eller rättare sagt dåligt underlag att träna på! Först kom det slask så man blev blöt så fort man klev utanför dörren och det förvandlades sedan till ishalka när det frös på under natten, för att sedan komma mer slask och sedan mera snö som fick ligga kvar som sedan förvandlades till slask igen.....suck!...denna tråkiga vinter i södra delen av Sverige. Men jag ska väl inte klaga för det var ju självvalt att flytta ner hit:-)


Ja ja vidare till veckans träning.....


I måndags blev det bara en springtur med intervaller, skönt både för mej och Mr M.


I Tisdags så var det inte tänkt att jag skulle träna något med Mr M eftersom det bara öste ner snöblandat regn.....usch..... men det blev lite träning på promenaden ändå:-) Stannade till på fotbollsplanen och körde lite lydnad i form av sitta, ligga, stå med belastning och självklart lite linförhet. Seb avslutade jag med att köra släppanden och utbackningar med kamptrasa(det var ju det enda jag hade med mej:-))


I onsdags var det sökträning planerad men det var snorhalt överallt!så sökträningen blev inställd eftersom det är så mycket berg runtomkring där vi kör sök så kändes det som att skaderisken var för stor. Det blev lite uppletande istället på ett ställe utan berg. Uppletandet gick väl bra! Nu ska jag backa igen och fokusera på raka skick ett tag och ha väldigt få föremål i rutan ett tag framåt.


I onsdags hörde även Patrik av sig och sa att han var i storstan, men tyvärr skulle jag ju jobba på kvällen så det hanns inte med att träffa honom. Någon annan gång Patrik!:-)


I torsdags så blev det lite lydnadsträningen på klubben....underlaget var då bättre eftersom det hade kommit lite snö som hade lagt sig uppe på isen och sedan hade det blivit kallt. Det blev sitt, ligg, stå med belastning. Framförgående med belastning på ställandet, för att få ett stabilare stå. Även lite framåtsändande blev det och det har verkligen gått framåt:-) Nu är det snart dax att försöka att sätta ihop hela momentet från fritt följ till inkallning. För en så länge så har jag bara kört inkallningen någon gång ibland och jag kör väldigt sällan fritt följ innan men sen kör vi varje gång nu hela sträckan, först fram till gruppen för att bromsa och gå ner till skritt vid gruppen och det gör han riktigt bra!


Mr M fick avsluta passet med släppanden och utbackningar. Det är långt kvar, jag vill få honom att tänka bakåt på en gång. Nu tar det några sekunder innan han kommer på att just ja....jag ska ju backa oxå...men men det kommer. Vi har ju nyss börjat träna det, men jag är så bortskämd eftersom han brukar lära sig allt så himla fort. Jag har kört släppanden och utbackningar inomhus och där backar han ut betydligt fortare så det kommer nog med tiden utomhus oxå. Men släppanden är inga som helst problem så det är skönt! Sen får man ju självklart i framtiden lägga in en separat övning för att få ännu snabbare släppanden, men just nu ligger fokus på att bara släppa och backa ut!


I fredags blev det vila igen eftersom mamma kommer i helgen så städades det en hel del. Sen fick både Mirko och Svea sina klor klippta och pälsen borstad med den superba "Firminator":-) så efter dagen var både hundarna och hemmet tipp topp!


Veckan som var så blev det inte så mycket träning men det tar vi igen någon annan vecka. Men de få lydnadspass som vi genomförde denna veckan så valde jag att fokusera på stabilitet hos yrvädret:-) Sen har jag insett att det inte fungerar att säga nu blev det "fel fel" och så gör vi om det som gick fel en gång till utan då blir han bara frustrerad och ännu mer uppe i gasen så nu har jag gått tillbaka till att säga ett bestämt NEJ när han gör fel och så säger jag SITT igen om det är det jag vill att han ska göra, då blir han genast mycket lugnare.


Jag har kommit på att Mirko som hund fungerar så att får han tänka själv när det gäller inlärning så går det bra men använder jag det för mycket sedan när han har lärt sig momentet så blir han osäker och frustrerad och sedan kommer pipet. Så jag tror att vi är på väg åt rätt håll!:-) Men jag kör på som förut gällande pipet - nolltolerans! Ni får hålla tummarna för att vi får till det! och jag har gett mej tusan på att jag ska få till det om det så är det sista jag gör och Mirko har hunnit bli 8år!:-)


Imorgon är det dax för skydd på klubben med Tomas & Ärtan och Helen & Maxa, vi får väl se hur underlaget är men jag tror att det är helt ok ute nu. Annars får man ju bara anpassa träningen till underlaget och kanske bara köra släppanden och utbackningar och kanske låta bli att skicka in honom i bevakning för det kan ju bli lite halt....men det får vi se imorgon?


Idag är mitt sista pass som krimråtta:-) på måndag är det dax att få komma ut igen! Underbart! En glad Elin lämnar strax jobbet:-)

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards