AKJAS MIRKO

Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

En dag full med hundträning:-)

Av Elin Haglund - 28 mars 2009 15:29

har det varit idag. Dagen började med en springtur på 45 min snöblasket, härligt! Det var kanske inte direkt härligt att springa i snöblasket men det kändes härligt efteråt:-)


.....Sen bar det av Jordbo Industriområdet för att träffa Susanne & Kox för att träna hundarna. Vi började med uppletande, det gick si så där idag......det var en fullstor ruta, 6 st föremål.....först började han med att spåra i rutan, vilket aldrig har hänt tidigare. Han har aldrig tagit till spårbeteende i uppletanderutan men någon gång ska ju vara den första:-)......ja ja sen gick han väl hyfsat. Vid några skick så gick han bara ut halvvägs för att sedan vända tillbaka till mej?men det jag vet är att jag inte vill ha det beteendet så nu ska jag backa i uppletandeträningen lite och vinda in föremålen vid några träningstillfällen så att han går hela vägen ut med bra fart och med vinst varje gång. Jag kan tänka mej att anledningen till att han bara gick ut halvvägs idag vid vissa skick kan vara att det har blivit lite för många tomslag utan vinst, dock inte planerat att det skulle bli så. Men jag ska backa i träningen så får vi se? Kox betedde sig oxå konstigare än vanligt i rutan i dag, så det kanske var något konstigt med rutan eller i marken men det får man aldrig veta:-)


......Sen  blev det lydnadsträningen på parkeringen. För Mirkos del blev det: linförhet/fritt följ, kryp (fokus på både teknik och position, även vänster svängar. Känns som att vårat kryp aldrig riktigt kommer bli bra men men det är bara att nöta på.), skall (först fokus på själva skallet, sedan på tyst, sedan på sitta stilla med frambenen och skälla, när han satt och skällde idag så såg det riktigt bra ut!:-) ställde stora krav på själv sitt och då blev det super snyggt), sen blev det lite framförgående (måste ju nöta det eftersom vi inte är uppflyttade till högre än, suck!Men det gick bra idag. Mr M´s stora problem i framförgåendet är själva ställandet eftersom han står som på nålar så där ligger fokuset på stabilitet i själva ställandet) sen blev det lite uthållighetsträning där jag börja med "dumrutan" och sen blev det läggande under gång, han började pip vid läggandet under gång så då fick jag gå tillbaka och se till att han inte gjorde så och sen gjorde vi om läggandet under gång och då var han tyst. Sedan fick han belöningen. Tycker ändå att han har fått bättre uthållighet:-)


.......sen åkte jag & S och skulle se om vi hittade till sandhaget som ska ligga i Jordbro industriområdet. Och vi hittade det! Så dagen avslutades med korta intervaller (ca 50meter) i sandbacke:-) Mirko känns nöjd efter dagen:-)


Ikväll ska det ätas middag ute:-) Pappa ska bjuda syrran, tommy och mej på middag. Mums! Jag blir ju bortskämd, först förra helgen och sen nu denna helg:-)

 
 
Ingen bild

Patrik-Morra o Hydra

30 mars 2009 10:47

Holloj halloj...

Ja nu akn man snart dra igång träningen utomhus på RIKTIGT =)

Tips om uppletande: Tänk på att ha uppletaden i motvind och lägg sakerna lite högre upp, tex uppe på stubbe, lingon/blåbärsriset... eller hänga upp dem lite i en gren =)
Testa av och se om han kan få vittring av dem redan på baslinjen.... då slipper du spårandet =)

Sen ser jag inga som helst problem eller nackdelar med att köra flera grenar samtidigt, Morra är ju körd i både Sök och spår sedan liten och jag har inga problem i någon gren.. (annat med lydnaden) sen har ju Morra även testat rapporten under denna tid och frispår är ju lite av en blandning av de båda då hhunden skall spåra i helst "fullt ös" och då snackar vi inte nån jätte låg nos... Nä detta med de olika teknikerna ligger ju i hundens natur och det är något vi måste träna efter eller för.... noga med att lägga upp träningen och analysera efteråt..... Kör på du =)

Ha det gott.
Kram
//Patrik Morra & Hydra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards