AKJAS MIRKO

Direktlänk till inlägg 24 mars 2009

Konsigt väder och lite träning denna vecka.....

Av Elin Haglund - 24 mars 2009 17:47

Ja jag kan inte mer än säga att vädret ute är riktigt riktigt konstigt! Jag trodde att våren var här. Plockade fram vår jackan och kände hur glad jag kände mej när man äntligen fick se lite av solen. Men det var bara att glömma det för helt plötsligt kom snön/vintern tillbaka:-( Mindre roligt! Det kom till och med tillräckligt med snö så att det låg ett rätt så tjockt lager på marken dagen efter. Idag har det varit ännu konstigare väder.....sol, snö, blåst, uppehåll om vartannat......ja ja det är väl så mars/april ska vara?:-) Så det är bara att härda ut!


Den här veckan jobbar jag riktigt konstigt, så det blir inte så mycket träning för Mr M denna vecka. Han kommer att få vila sön-tors, men på fredag då är det sökträning iaf! Roligt värre! På fre ska jag även få teoridelen för skyddslicensen. Jag är ju ledig fre-mån så himla skönt så då ska det bli mycket hudnträning!:-) Jag skulle vilja hinna med sök, spår, lydnad och ett till sökpass fast med fokus på figurant fram och transporter så det ska jag försöka låna någon till att hjälp mej med:-) Får väl se vad hlgen bjuder på och vad som hinns med. Linn, du behövde ju min hjälp så vi kanske kan hjälpas åt och faktiskt träffas denna helg då båda är lediga!?:-)


Jag känner verkligen inte för att tävla i spår men känner att jag måste underhålla spåret om jag någon gång skulle vilja tävla i skydd.....så det är väl bara att nöta på med spåret å hoppas att det någon gång släpper?Någon som har några bra tips å idéer angående spår och spårträning? Det känns inte som att det handlar om motivationen utan han är bara lat och tar den lätta vägen och vindar in spåret om det går vilket innebär att han till slut emellanåt tappar spåret. Jag ska verkligen försöka hålla igen i spårlinan ett tag nu och se om det hjälper? Jag har ju inte kunnat göra det förut eftersom han har blivit osäker, men ska testa det igen så får vi se?.....det är bara att klura vidare....:-)



 
 
Gunnel

Gunnel

26 mars 2009 20:15

nä nu måste jag hoppa in och säga att om man blandar sök och spårövningar som du nog gör med Mirko, så har du säkert själv tränat in att han väljer luftvittringen framför markvittringen. De allra flesta hundar oavsett ras väljer alltid luft-framför markvittring, och det är därför man ska befästa spårbeteendet innan man börjar med söket.
Jag gjorde samma fel med en av mina hundar och då fick jag sluta träna ena grenen och bara köra spår i stället eftersom jag ville tävla i spår.
Man brukar säga att man kör upp hunden först i ena grenen och sedan kör man den andra grenen. En gren i taget alltså! Du får bestämma dig för vad Mirko ska tränas i annars splittrar du hunden för mycket, tror jag. Men tänk och fundera också på vad du lär hunden.Det är ju du som står för tankeverksamheten och hunden lär sig att göra det du belönar. Det gäller att träna in rätt beteenden. Gör gärna en analys av dig själv som förare så kanske bilden klarnar!
kram från en som gjort samma sak.
PS du skulle nog kunna ha en hund till att träna, så mycket energi som du har. D.S

http://www.akjas.se

 
Nadine

Nadine

26 mars 2009 20:58

Hello :-)
Va kul att du hittade till min lilla blogg!
Japp jag är anmäld till lägret, tjoho!
Absolut fixar jag en skiva med bilderna, hör av mig så fort jag fixat det så jag får din adress.
Kram Nadine

http://nagu-beenthere.blogspot.com

 
Ingen bild

Elin

26 mars 2009 21:34

Gunnel:Så kan det säkert vara, fast jag är av en annan åsikt och tror att man kan köra spår och sök parallellt. Sen tror jag att vissa hundar har gener där de har anlag för den ena eller den andra grenen. Mirko visade redan från liten att han har ett naturligt anlag att jobba med hög nos och därav som jag valde att köra enabrt spår med honom tills han nästan var 2år. Ja ja jag tycker ju ändå bättre om söket:-) men dock vill jag underhålla spåret då jag förhoppningsvis någon gång ska kunna tävla i skyddet:-) Ja jag vet, jag skulle behöva en till hund att träna med:-) Men nu har Mirko fått vilat i 5 dagar!:-)

Nadine: Åh super snällt! Åh ännu roligare att du ska åka på lägret! Då syns vi där i sommar!:-)

 
Ingen bild

Kristina

27 mars 2009 18:32

Hallå Elin

Jag måste ju också hoppa in =) för jag är ju absolut av åsikten att man kan blanda spår/sök/rapport/uppletande vilket jag gjort med Tuva och gör med Bästa. Situationerna skiljer sig så totalt med alla förberedelser och olika tecken hunden får så jag tor inte problemet ligger i att de får varierad träning redan från början däremot tror jag som du att de har olika spårteknik med sig från start som man sedan får modulera om den inte är riktigt som vi önskar. Kan bara jämföra mina två individer Tuva har alltid velat spåra med näsan högt (i skogen och som Mirko lågt på hårda underlag) och där har vi med träning ändrat det lite åt det håll jag föredrar =) Bästa däremot spårade redan från start med låg näsa vilket jag hoppas håller i sig! =) Men som med allt annat så är filosofier, åsikter och ideer om hundträning olika! Kram

 
Ingen bild

Elin

27 mars 2009 19:44

Kristina: Det var precis så jag menade! Att alla hundar föds med en viss spårteknik:-) Jag har ju inte kunnat påverka Mirko tidigare i spåret för då har han blivit osäker, men nu jobbar jag med att förändra hans spårteknik i skogen, för på hårda underlag spårar han ju som en gud:-)

 
Ingen bild

Janne å Arne

27 mars 2009 21:01

Ja det är väll bara att blanda sig i diskussionen då. Min Arne är nu 16 månader och bara kört sök med honom. Har börjat spåra med honom nu. Han går klockrent i spåret med nosen rakt ner i backen. Ibland när han tappar spåret i vinklar så åker nosen upp å han vindar in spåret, ligger det då en apport i vindriktningen så vindar han in den åxå.Efter att nu kört ett antal spår med honom så ser man att han börjar snurra in vinklarna och hitta spåret på det viset. Man kan nog inte göra det så enkelt för sig att säga att en hund gör på ena eller andra sättet, det är individer och det är nog så att vi människor får lov att anpassa oss till det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards