AKJAS MIRKO

Direktlänk till inlägg 28 november 2008

Nöjd!

Av Elin Haglund - 28 november 2008 13:11

Idag var det dax för lydnadsträning på klubben. Det är tänkt att det ska vara tävlingsmässig träning med kommendering men just nu ligger fokuset på andra saker i min å Mr M´s träning.....ni som läser min blogg vet vad jag pratar om:-)......Men det blev fritt följ med kommendering idag och sen skulle vi testa framåtsändande men det satt väl inte direkt som det skulle:-) Men det fria följet gick mycket bättre idag, nästan inget pip alls!:-)


Sen kollade Vera på vårt kryp och det har blivit betydligt bättre tyckte hon men nu ligger fokuset på att få hans position längre bak samt kontakt upp mot mej, han har tittat framåt när han har krypit förut. Vera testade att krypa med Mr M och då gick han riktigt bra!så jag vet att det sitter ju mycket hos mej sedan våran lilla konflikt jag å Mr M hade gällande krypet, men jag tycker att vi börjar hitta tillbaka till varandra där.


Vi diskuterade även Mr M´s fixering vid bollen och det fanns faktiskt fler än jag som trodde att pipet även kunde bero på hans fixering vid bollen samt självklart koncentrationen oxå. Mr M måste lära sig att vara fokuserad för att få sin kära boll, vi jobbar på det!


Efter det blev det lite fika för att återfå värmen sen blev det lite till träning....


Den fortsatta träningen gick riktigt riktigt bra!:-) Vi fortsatte med koncentration - sittande vid sidan - starter med bara några steg sedan halt och start igen - längre sträckor med fritt följ - koncentrerad = boll! Sitta kvar/ligga kvar med fokus och koncentration. Skall - fokus. Läggande under gång. Han pep fasiken inte en enda gång under den resterande träningen!:-) Jag kör bara med extern belöning nu och det verkar fungera bra! Som sagt just nu ligger fokuset i träningen att sitta, ligga, gå fot med fullt fokus och koncentration och han får sitta, ligga å gå längre å längre samt att jag har börjat att länka ihop moment vissa pass. Så jag kan ändå på något sätt se ljuset i tunneln:-)


Vissa tycker att jag ska gå ner till godis som belöning fast jag tror inte på det å jag vill att min hund ska kunna hantera bollbelöning - skiftet mellan aktivitet och passivitet så jag kör på med boll i dom moment som jag tidigare har använt boll, sen få folk tycka vad dom vill om det!För kan jag förmedla att du måste vara koncentrerad och att han lär sig att han gör rätt så länge jag inte säger något åt honom så ska nog detta gå bra!En optimistisk Elin:-)


Det är svårt att beskriva hur jag gör gällande pipet men det jag vet är att jag kan se framsteg och nu ska jag inte ändra sättet jag kör för att någon säger något annat utan nu ska jag köra på mitt sätt ett bra tag å ger det inte resultat så får jag väl ändra men nu måste jag ge det ett antal månader annars kan jag ju inte utvärdera om det har gett resultat eller inte!


Jag ska vara ärlig.....jag kan bli bra jäkla avundsjuk på andra hundmänniskor som inte har det här problemet ska ni veta! Det tar på ens krafter & tålamod! Men det jag vet är att allt negativt alltid för något positivt med sig!När det gäller Mr M och Mr M´s pip så kommer jag att lära mig massor bland annat om mig själv, precisionen gällande belöning, tänka i nya banor.....etc etc etc....ja ja säg vad jag inte kommer att lära mig av denna kluriga hund?!:-) Men jäklar, jag bara ska få det att fungera!!punkt slut! Jag måste verkligen TACKA Vera som tar sig tid för mig och Mr M, skönt att ha någon att bolla sina idéer med och någon som jag kan få idéer från som har en hund med liknade temperament och beteende som Mr M. TACK Vera det är guld värt!!:-)



 
 
Ingen bild

Helen

28 november 2008 17:31

Hej hej! Kul att träningen gick så bra. Här är det fortfarande förkylt:( Nu hra jag tröttnat på det! See you!

 
Ingen bild

Maud & Zoie

30 november 2008 09:40

Va härligt att höra att du har hittat ett sätt du tror på och det verkar ju fungera hittills. Du ska se att du får orning på det.*låter helt övertygad*


 
Ingen bild

Janne å arne

30 november 2008 14:24

Det är värt massor att ha folk runtomkring sig som man kan diskutera med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards