AKJAS MIRKO

Alla inlägg under augusti 2008

Av Elin Haglund - 12 augusti 2008 19:31

för att jag äntligen har fått fingrarna ur och köpt mej ett par HELT EGNA walkie talkie!Det har tagit mej nästan ett halv år innan jag tog mej till en butik och köpte mej ett par egna:-)men bättre sent än aldrig!hihih....


Jag har glömt att berätta att Mirko har blivit en liten tuffing!Nu har han 2 dagar i rad gått på den höga stegen utan några som helst problem!Nu behöver han inte oss människor längre för att våga gå utan han klarar det själv. Det som är ännu roligare är att han helt PLÖTSLIGT har fått ordning på bakbenen, vart kom det ifrån?från att han inte ens har veta att han äger några bakben så går han nu på stegen och bakbenen oxå!:-)


Det gör mej så illa!Jag sitter å tittar på "Hitta hem" på tv och då är det ett reportage om en ägare som har lämnat in sin Rhodesian hane för avlivning på en veterinärklinik och ANLEDNINGEN ÄR ATT HUNDEN ÄR FÖR JOBBIG!!!ÄGAREN ORKAR INTE MED HUNDEN LÄNGRE!!!Hur kan man???När man skaffar hund, tror man att det kommer att bli en dans på rosor eller???som ägare av en hund så får man ta tag i problemet!!Jag förstår verkligen INTE hur man kan lämna bort sitt husdjur för avlivning!!!Det FINNS INTE I MIN VÄRLD!!!ANSVAR KALLAS DET!!Nu visar det sig att ägaren går med på att Hundstallet får ta hunden, tur att de finns!Då kan iaf hunden få en 2:a chans!:-)När man fick se hunden så verkar han vara lugnet själv:-)så vad trodde ägaren när hon skaffade hund och vad tyckte hon var jobbigt egentligen kan man ju fråga sig?var det kanske att behöva gå ut med hunden?:-)


Ja det är även blivit en hel del träning men det orkar jag inte skriva om:-)

Av Elin Haglund - 10 augusti 2008 15:41

Grattis Johanna & Maczon till ert 1:a pris och en fin 1:a plats!:-)


Idag blev det lydnadsträning på klubben, hade egentligen även tänkt köra uppletande men det hanns inte med så jag skulle ut å gå med Marie & Svea efter att jag hade tränat. Det får bli uppletande imorgon!


Lydnadsträningen gick bra!Hmmmm.....känns som att jag verkligen skriver samma saker hela tiden men men:-)Vi började med fritt följ - idag körde vi nästan allt fritt följ i språng marsch:-)sen gjorde jag konstiga svängar backade i språng marsch osv - han gick super till slut...pust!....men i början låg han för långt fram i position men vi nöter på med bakdelskontroll och fritt följ under konstiga former:-)så att han måste koncentrera sig. Rutan - nöter på. Framförgående - riktigt bra idag!Övning ger färdighet!Jag har ju nött på med att få honom att sluta streta och idag gjorde han 2 fina svängar med utan att streta...tjoho!poletten kanske har trillat ner?!:-) Sen blev det apportering - han är ju super laddad när jag kastar apporten så idag efter att jag hade kastat apporten så körde jag lite fritt följ och sitta kvar innan jag ställde upp framför apporten för att skicka honom - variation är A & O med min hund!det funkade jätte bra!sen blev det lite ingångar med apportbocken, gick faktiskt bra! - inget tugg:-) Självklart lite kryp - där har det verkligen gått framåt om man jämför med hur det såg ut förut...oj oj oj...:-)idag testade jag att plocka bort handen lite å han höll positionen...tjoho!:-)men vi ska nöta på med handen ett tag till!


Sen bar det av till Marie för att gå en promenad med jyckarna....åh vad dom tycker om varandra!snacka om personkemi! Dom sprang och busade oavbrutet i 1 timme!Vi valde kanske inte den bästa turen eftersom det var vatten överallt så dom var så BLÖTA när vi hade gått klart:-) så äntligen fick jag tummen ur och stoppade in Mirko i duschen när vi kom hem, han har varit i behov av det ett bra tag nu - han har luktat såååååå surt å äckligt efter alla bad den här sommaren, men nu luktar han rent!:-)


Även lite styrketräning har jag hunnit med....skönt!:-)å även lite storhandling - en fullspäckad dag!Härligt!:-)


En härlig dag har vi haft helt enkelt!:-)

Av Elin Haglund - 9 augusti 2008 20:49

Idag har jag spårat med GPS för första gången:-)Vi var ett gäng som träffades i skogen på Gålö idag för att kolla/reka spåren inför elit tävlingen som ska hållas på klubben i september. Vi började med att gå igenom GPS´en och tur var väl det!:-)Men det var ju inte alls svårt! Det enda var att det var lite ovant, jag är ju van att ha koll på omgivningen så att jag vet ungerfär vart jag har gått men nu var fokuset nere på GPS´en, men det blir säkert bättre när man han spårat lite med GPS så att man samtidigt kan ha koll på omgivningen:-)Sen fick vi se vilka spår vi skulle ansvara för. Jag gick ett av spåren jag ska ansvara för så att Mirko skulle få ta det sen, men jag la slut apporten efter ca 900meter. Jag hade nästan ingen koll på vart jag hade gått eftersom jag hade kollat på GPS´en hela tiden:-)så det blev som att gå ett okänt spår:-) Sen blev vi bjudna på fika(super god bulle!) och korv med bröd.


Sen var det dax efter 1 timme och 20 minuter att ta Mirkos spår. Han hade ju legat i bilen i nästan 5 timmar så gissa om han var laddad?!:-)Han spårade riktigt riktigt bra idag!Han virrade bara på 2 ställen i spåret - ett ställe vet jag inte vad det berodde på men på det 2:a stället så hade jag lagt en spetsvinkel, vilket han inte är van men han löste det. Med en mycket laddad Mirko så var han lite yvig i början av spåret, vilket han kan bli om han är för laddad(för mycket spring i benen). Jag ska börja införa att jag förbereder honom på något sätt så att han samtidigt får dra ur sig den värsta energin - ska testa att slänga ut lite gott godis av något slag så att han får leta det innan jag släpper på honom så att han släppa på det värsta trycket(jag gjorde så förut). Sen ska jag göra så att jag lägger något gott godis i början av spåret så att han får ner tempot, det gjorde jag även förut ibland så jag ska börja lägga in det i spåret igen så får vi se?


Sen åkte vi hem å slappade en timme sen så gick jag en promenad med Annika å Troja.


Sen blev det storstädning hemma:-)slängde en massa skit i garderoberna å fixade så att det blev fint!sen insåg jag att det VERKLIGEN var dax att städa:-)usch så mycket hundhår som låg på golvet så nu är det rent å snyggt hemma:-)


Imorgon kanske det blir sök?hoppas det!:-)annars så blir det lite lydnad!

Av Elin Haglund - 8 augusti 2008 13:23

LKL2 tävlingsmässigt idag å det gick riktigt bra!så det känns roligt!jag skulle vilja att han stannar fortare än vad han gör på inkallande med ställande - men jag förstår att det är svårt oxå eftersom han kommer i sådan fart!sen så fick jag tugg på apporten idag - inte bra!har inte haft det sen förra tävlingen. De övriga momenten kände jag mej nöjd med så det blir till att försöka få till att han stannar snabbare å försöka se om jag kan få fram att han tuggar igen å göra något åt det. Det är ju inte ofta han tuggar på apporten så det är svårt att komma åt men jag ska se om jag kan få fram det beteendet. Fokus kommer nu att ligga på: fritt följ, inkallande med ställande - fast INTE tävlingsmässigt utan fokus på snabbare ställlanden!, apporteringen - snabbare fart in å inget tugg, rutan - kommer vi att nöta på nu, men det funkade riktigt bra idag fast det inte fanns någon musmatta där:-), sen lite fokus på ingångarna oxå, de är oftast bra men att finslipa på dom gör ju inget!:-)


Nu blir det en promenad innan det är dax att åka till jobbet......

Av Elin Haglund - 5 augusti 2008 20:09

så har det snart regnat i mer än 2 dygn!men jag ska inte klaga för dagen innan det började regna så sa jag.....det skulle vara rätt så skönt med lite regn å det var just det jag fick!:-)


Idag så var jag hem till Linn för att titta på den lilla valpen.....å gissa om han var någe söt då?......hur söt som helst!Han är en riktigt modig liten kille, visar redan stor kamplus, busig å social, han kan nog bli en riktigt bra hund!:-)Mirko fick hälsa på honom, han tyckte att Loke var hur söt som helst oxå, men Mirko ville helst busa med honom fast det är han ju för liten för än så länge!:-)


Idag har det inte blivit många knop efter att jag kom hem från jobbet. Igår blev det lydnad - gick riktigt riktigt bra!jag var nöjd efter gårdagens pass!:-)Jag började med vittringen igår, kommer nog att gå bra att lära in förutom att han självklart tuggar!suck!så det får vi väl ta tag i, får nog köra hålla fast med dom småa apporterna oxå för med apporten tuggar han ju inte! Körde oxå en platsliggning där jag gick å gömde mej, men det var inga som helst problem!han ligger som en klippa!:-)roligt att se.Sen hann vi med en massa annat oxå.


Dagen innan blev det lydnad å uppletande. Det gick bra på lydnaden!men jag brukar alltid göra en planering på vad jag ska träna innan jag åker till klubben. Det hade jag även gjort i förr igår, men jag höll den inte riktigt å då känns det helt plötsligt inte lika bra som om jag håller planeringen....ja ja jag vet planeringsfreak!kontrollfreak eller vad ni vill kalla det!:-) MEN träningen GICK RIKTIGT BRA förutom Rutan, där han blandade ihop rutan med konen å sprang till den högra konen så jag backade bandet å sen förstod han vad jag ville:-)Men roligt att se att han har lärt sig konen så fort:-)

 Uppletandet gick kanon!fina å raka skick å ut på fullt djup:-)Det negativa - de första 2 skicken så hade han inte riktigt kopplat på näsan - benen var snabbare än nosen:-)Mirko i ett nötskal:-)Så nu ska jag börja med att han får leta efter något föremål innan vi börjar köra uppletande så att han vet vad han ska göra så får vi se om det kan hjälpa honom?:-)


imorgon hoppas jag ändå på att det är lite uppehåll....även fast jag önskade regn:-)

Av Elin Haglund - 3 augusti 2008 14:57

Det är bara förordet! Jag får se mycket inom mitt jobb men det värsta är nog när man träffar hundar eller andra djur som far illa! Det gör så ont i hjärtat å det jobbigaste är nog att man är så maktlös!


Igår så var det en 10 veckors valp på jobbet när jag kom, det var någon fylla som hade haft med sig sin 10 veckors gamla valp! Den stackars lilla valpen på 10 veckor fick sitta nere i vårt garage i hundburen eftersom enligt reglerna så får vi inte ha den uppe hos oss pga allergier!(hade man inte kunnat göra ett enda litet undantag för en liten liten valp!)  Jag försökte verkligen att övertala chefen att låta mej ta upp den lilla valpen så att den slapp sitta nere i gargaget alldeles själv. En sådan liten valp ska inte vara helt själv när den är så liten!!! Den var så himla söt å hade väldigt trevligt lynne, väldigt modig och social!Han skulle sitta i knä å kela. När jag tog ut å rastade honom å när jag sen måste stoppa tillbaka honom i buren igen så stack det verkligen till i hjärtat!Han skällde å ville inte att jag skulle lämna honom, han såg så rädd ut där i den stora buren:-( Usch!!


Jag kan säga att mannen i fråga fick sig en rejäl utskällning från en förbannad Elin, hur kan behandla en 10 veckors valp på det sättet!! Man ska inte ha hund om man super så att man hamnar hos oss!och sen framför allt inte ha med sig hunden när man super!punkt slut!!!


Sen tänkte jag, Mirko har det verkligen bra hos mej!!När man ser sådant här så får man tycka bra om sig själv som hundägare!:-)Men det skär i hjärtat när man ser hur vissa människor behandlar sina hundar!Usch man känner sig så maktlös!


Ikväll blir det en tur till klubben för uppletande å lydnad med E & P.

Av Elin Haglund - 2 augusti 2008 20:42

det blev lite uppletande innan springturen å det gick helt super!Mirko har ju haft en svacka vad gäller uppletande men de senaste 2 gångerna så har Mirko varit på topp vad gäller uppletande och det har gått hur bra som helst!:-) Gjorde 4 skicka igår på full stor ruta, men la bara ut 2 föremål åt gången.....han ska inte få vinning om han inte går rakt ut i rutan.....Jag är hel nöjd, nu ska jag köra så här ett tag till innan jag går vidare till att fokusera på att även leta på vägen in till mej.....


Springturen kändes tung tung tung!Jag sprang 6,2 km på ett sprinspår med mycket backar. Var länge sen jag sprang någonstans med så mycket backar så det kändes i benen men tiden som jag sprang på ör jag nöjd så det gick nog inte så sakta som det kändes:-)


Igelkott......har glömt att berätta om Mirko´s möte med igelkotten......vi var ute å gick på sista kissturen för kvällen så jag gick bara runt kvarteret......jag ser hur han reser ragg.....jag tänker att det är säkert en katt som han känner eftersom han brukar se ut så då......sen drar han iväg ca 2meter från mej fram till buskarna och sen ser jag hur han studsar tillbaka........samtidigt som han muffar lite......jag säger nej.....han vänder å kommer......jag går fram å tittat å då är det en igelkott som Mirko först var fram till sen så stack det säkert till på nosen å då blev han livrädd!:-)vilken tuff hund man har:-)hihi.....

Av Elin Haglund - 1 augusti 2008 16:22

kommer det att bli idag!Vi har gjort lite "mini uppletande" inomhus med föremål på höga höjder, han var riktigt duktig:-) Han är ju lite feg ibland (han tror att saker ska ramla över honom, han har blivit lite så efter att han drog med sig min bärbara dator så den for efter honom:-))min hund så jag la föremålen på konstiga ställen som var högt upp så han måste upp och ta dom eller sträcka sig för att nå dom på saker som står lite ostadigt. Måste ju bygga upp han lite igen! Men han klarade det galant, det första föemålet var lite äckligt men han fick lösa det själv å sen så verkade det släppa lite. Sen så är det bra för Mirko att få jobba med föremål som ligger högt upp eftersom vi oftast jobbar med föremål på låga ställen så mer föremål på höga höjder helt enkelt i framtiden!


Sen ska det bli en springtur när värmen har lagt sig lite sen så blir det inget mer idag, en vilodag helt enkelt!Han behöver ju får det ibland han oxå:-) Det kanske blir ett uppletande utomhus innan springturen, men det får vi se hur det blir med det?men han skulle behöva det, uppletandet är inget vi har prioriterat på sistone så mer krut måste läggas på det helt enkelt!



Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards