AKJAS MIRKO

Alla inlägg under december 2007

Av Elin Haglund - 16 december 2007 16:28

Jag har jobbat dagtid 2 dagar i rad nu och har 3 dagpass kvar! Jag fick en uppenbarelse än en gång i dag och det är hur mycket jag imponeras av ER som jobbar DAGTID jämt måndag-fredag å ändå orkar å hinner med att träna era kära hundar!VERKLIGEN ELOGE TILL ER ALLA!


Jag har som sagt jobbat 2 dagpass å jag är helt slut av att behöva gå upp klockan 05.00 på morgonen, vet inte hur jag ska ta mej upp dom resterande 3 passen???Jag får inget gjort efter att jag kommit hem, utan igår blev det bara en lång promenad å idag en springtur men mer än så orkar jag inte, jag är helt slut å trött när jag kommer hem. Skulle aldrig orka sticka iväg å träna med Mirko.....fast jag vet att skulle man bara jobba dagtid så anpassar man ju sig! Så nu kommer Mirko att få vila i några dagar till....eller några dagar till, det blir nog vila för Mirkos del tills efter jul eftersm jag jobbar t.o.m torsdag å på fredag åker vi hemåt till Söderhamn å sen stannar ju Mirko i Söderhamn över julafton å juldagen.......kanske att det blir lite träning idag inomhus efter att jag duschat å käkat?vi får väl se.....?

Av Elin Haglund - 14 december 2007 11:59

Jag det kan man lugnt säga att jag har gjort!Jag har städat, diskat, vikt tvätten, lagat matlådor å fixat å donat. Känner att jag måste se till att ha allt i topp trim, för imorgon ska jag jobba å sen jobbar jag 6 dagar å då vet jag att jag inte får speciellt mycket gjort i hemmet.....utan det brukar vara ett diskberg å kläder överallt. Å har jag inte fixat matlådor så brukar det inte bli någon mat utan det brukar bli fil, vilket inte är så jätte bra mat! Jag å Mirko har ju haft hård träning veckan som varit, vi har hunnit tränat mycket å det har framför allt gått bra!Men nu när jag ska jobba i 6 dagar så vet jag att det inte kommer att bli så mycket för Mirkos del....elller.....vi får väl se hur det blir med det?:-) Jag jobbar dagpass alla dessa dagar utom ett av passen å ni vet ju vad jag tycker om att träna i mörkret så vi får som sagt se hur det blir med träningen till veckan, men blir det ingen så är det inta hela världen utan Mirko behöver vila lite oxå:-) Men jag har tänkt att det blir semester för Mirkos del över jul å Nyår, för eftersom jag jobbar jul så kommer jag att åka hem till Söderhamn innan jul å då får Mirko stanna hos mamma å pappa över jul så slipper han vara själv hemma å det är svårt att få någon annan att passa honom över jul:-)Så då är det bra att mamma å pappa finns å ställer upp!


Jag ska iväg å träna på klubben å i Farsta Centrum strax så det kommer en uppdatering ikväll......


Ja då sitter jag framför datorn med varma mackor å coca cola mums men dock inte världen bästa middag men det var det enda jag kände för så det fick bli det idag:-) Det är tråkigt att laga mat till sig själv bara.....jag får lov att ta å hitta en ny karl, det kanske är dax för det, men det är ju lättare sagt än gjort:-)


Ja då har vi hunnit med lite träning idag oxå. Sakta från gruppen å ut, gick skit bra, kom på mej själv igår att jag har låtit honom rinna iväg i för snabb skritt så vi tog tillbaka det igår å idag gick det suveränt:-) Sen på dagordningen stod det apportering, snabba lägganden, fritt följ med fokus på kontakt å bakdelen, "plats" - nu fattar han vad han ska göra när jag säger "plats" utomhus å jag kan lämna hans sida å han förstår att han ändå ska ligga kvar nere med huvudet:-).


Nu ska framåtsändandet, apporteringen, snabba lägganden få vila ett tag oxå ska vi ta tag i några nya moment. Vi ska dock fortsätta att nöta på fria följet - bakdelskontroll å återfå ögonkontakten - det har blivit mycket bättre men det finns mycket kvar att jobba på det fria följet:-)"Plats" och krypet kommer vi att köra på ett tag till med, får väl se vad vi ska ta tag i nu?


Efter att vi varit på klubben så blev det en liten promenad så att hundarna fick busa av sig lite, fast det blev inte så mycket bus idag dom gick mest å nosade......Sen svängde jag förbi Farsta Centrum påväg hem för att hämta min mobil som varit på lagning å då passade jag på att ta ut Mirko.....vad folk det var!En fredag em å det närmar sig jul, vad hade man förväntat sig:-)Men det gick jätte bra!Vi gick ut på torget där alla människor passerar å körde kontakt å fritt följ......han gjorde det jätte bra!Han har ju aldrig haft så här mycket störning förut men det här ska vi göra om!


Idag skulle jag träna mej själv oxå men det blev det värre med, ingen träning idag....suck på mej själv.....så nu måste jag springa både imorgon å på söndag så det blir nog det enda Mirko får göra i helgen. Å imorgon ska Mirko vara hos Erik å Marie å Svea på dan när jag jobbar, får hoppas att han sköter sig!:-)


Några härliga vinterbilder från förra vintern uppe i Umeå.

Sen en mysbild på Mirko å Musse.....gud jag saknar verkligen Musse ibland även fast jag vet att han har det bra hos Walle....å det skulle vara svårt för mej att lösa det praktiskt med 2 hundar nu när man bor själv....suck.....

Å en rolig bild tycker matte iaf., dock inte Mirko....:-)....mössa är inte roligt att behöva ha tycker Mirko....men det tycker matte:-)

Av Elin Haglund - 13 december 2007 20:45

Dagen började med att jag åkte till Marie, Erik å Svea för att ta en promenad å planera in lite dagar som vi behövde hjälp av varandra med hundarna. Det var kallt ute idag för att vara Stockholm....vi tog bilen till Länna och gick i skogen där så att vi kom fram borta i Ågesta....oj det är verkligen inte långt från Länna till Ågesta!Jag trodde att det var längre! Hundarna busade för fulla muggar!å sprang dubbelt så långt som vi gick:-)Sen hade Marie å Erik med sig fika som vi stannade å fikade.....de bjöd på mackor å lussebulle mums mums!:-)Påvägen hem så sprang Erik å busade med Mirko å Svea i full fart oxå kom de över en kulle å där stod en man med två hundar så båda hundarna började springa dit å skällde men både Mirko å Svea kom när vi ropade å sprang inte fram till hundarna!så duktig Mirko var!Träningen med kedjan har gett resultat:-) Sen efter promenaden blev det lite planering av dagar som vi ska hjälpa varandra med hundarna. Marie å Erik känns jätte bra som dagmatte till Mirko så det är roligt!


Efter det så åkte jag å Mirko hem efter en lång promenad med mycket frisk luft!:-)


Sen blev det lite kryp å "plats" inomhus som oxå gick super bra!


jag har alldeles nyss kommit hem från klubben å ett möte om hur klubben ska få fram fler/bättre bruksekipage, vi kom fram till någrabra förslag som vi ska jobba vidare på.


Innan mötet så la jag ett spår på skolgården nedanför mej. Ett asfaltspår med 5 apporter, små saker som inte skulle synas på håll. Spåret var tänkt att det bara skulle vara ett spår med mjuka svängar men jag gjorde en 90 graders vinkel för att jag ville gå upp på en träveranda  å sen gå ner på asfalten igen. Han tog vinkeln jätte bra!Sen kom det två stycken å korsade spåret men det brydde han sig inte om utan han ångade på som ett lok idag!Jag körde ett direkt påsläpp på spåret eftersom det bara är andra gången som vi kör på asfalt. Han gick helt super!så det var jätte roligt!


Innan mötet när jag ändå var på klubben så passade jag på att köra framåtsändande. Körde fort fram till gruppen med å utan musmatta å det gick jätte bra. Sen körde jag även sakta ut från gruppen, det gick jätte bra!men idag kallade jag inte in honom när han rann iväg utan jag nöp till honom i stjärten å sen sa jag sakta å då gick han super fint å sakta!Nu ska jag köra sakta från gruppen imorgon men sen ska det få vila ett tag!


Mirko min ögonsten verkligen gör det bästa han kan varje gång vi tränar!så han kan jag inte klaga på utan oftast sitter det hos mej om det går dåligt!

Av Elin Haglund - 12 december 2007 15:41

blev det bra med träning!


Igår åkte vi till Haninge BK för att träna med Petra och Susanne plus hundar såklart:-) Vi började med att körafrmaåtsändande, måste passa på när man kan få hjälp av en grupp. Jag körde bara sakta ut från gruppen, det gick bra!


Kristina tror du att det kommer det att vara möjligt att ha gallopp ut till gruppen och sen få ner honom i snabb skritt??När jag har kört fram till gruppen nu så har jag ju kört med musmatta (har börjat tagit bort den vissa gånger nu å det går bra) å då är det ju full spätta ut till gruppen. Sen när jag har kört från gruppen så har jag kört skritt å börjar han trava så kallar jag bara in och börjar gå igen å det har fungerat bra. Han fattar att han bara får gå om han skrittar. Musmattan är placerad ca 5 meter innan gruppen och sen när jag ska köra sakta ut från gruppen så ställer jag upp honom innan gruppen ca 5 meter, som sagt där musmattan har legat när det har varit ut till gruppen.Vad tror du?

Om vi får till framåtsändandet så kan det bli riktigt snyggt tror jag!Men vi ska få till det först!:-)Men jag tycker om lite utmaningar, jag vill inte gå den lättaste vägen:-)


sen efter det blev det lite snabba lägganden som fungerade hyfsat idag, alla läggande var INTE 100%-igt snabba men belöningen kommer bara vid de riktigt snabba läggandena nu så det är bara att nöta på!Skam den som ger sig!:-)


Efter det bar det av upp i skogen för lite uppletande, det märktes att Mirko inte har kört det på ett tag för han tyckte att det var så skoj att han glömde att koppla på nosen:-)Så vi backade även där, säg vad vi inte har backat med:-)Nej men vi körde med ett föremål å fynd varje gång på fullt djup.


Sen bar det av hemåt för att käka lite snabbt för att sen dra till jobbet. Medan jag var på jobbet så var Mirko hos Marie, Erik å Svea å deras lilla kissemiss. Dom skulle testa att ha honom för att se om det fungerade. Mirko hade skött sig vad gällde både inomhus å på promenaderna:-)Så matte kan vara nöjd! Jag trodde väl inte att det skulle gå så bra med kissen men det gjorde det å Marie å Erik hade lyckats styra upp Svea å Mirko bra, för inget bus inomhus för då blir det full rulle:-) Så nu ska vi hjälpas åt med hundarna någon dag i veckan så det kommer att bli perfekt!Vi ska träffas imorgon för att kolla lite scheman.


Idag har det verkligen varit en hel dag ute, så skönt!Å fint väder dessutom dagen till ära, sol å uppehåll!!!Det var länge sen solen tittade fram:-) Idag bar det av till Stockholms Södra BK. Där träffade jag Petra plus hundar. Vi började med en promenad så att de fick göra sina behov å busa lite:-) Påvägen tillbaka stannade vi vid uppletande rutan för att köra lite uppletande. Idag var Mirko mer med i matchen, han hade kopplat på näsan:-)Men körde bara skick på fullt djup med föremål på varje skick!Får backa lite på det igen!bara föremål på fullt djup ett tag!


Sen efter det blev det lite framåtsändande för alla hundarna. Mirko gjorde det jätte bra!:-)Sen blev det bakdelsövningar å kontakt igen för att få tillbaka lite av det vi tappat, matte har även börjat ställa mer krav på att kontakten ska ALLTID finnas på mej å inte på omgivningen så en klapp på axeln ger jag mej själv!:-) Lite apportering hann vi oxå med å vilka framsteg!!!!:-)Inget tugg å bra gripande, tjoho!Ögonstenen min kan verkligen, det är bara matte som tabbar sig emellanåt! Sen testade jag idag att ta ut "platsen" eftersom vi bara har kört det inomhus men det gick bra lite mer okoncentrerad å lite svårare att lägga ner huvudet men det är bara att nöta på lite till inomhus å ta ut det allteftersom.


Sen bar det av hemåt å då kom pappa förbi å hälsade på en sväng eftersom han var i stan å jobbade. Vi gick en lång promenad i det fina vädret å den blev det te/kaffe å bulla....mums mums......


Ja som ni kanske förstår så är Mirko helt slut nu!Han ligger utdäckad i sin säng å kommer nog att sova tills ikväll....eller.....kan man ju hoppas iaf:-)





21.30....lite uppdatering å funderingar.....

Jag undrar hur jag ska hinna få till allt till våren, hur ska vi lägga upp träningen för att få ihop alla moment, å gud vad mycket det finns kvar att lära/träna in å finslipa på......jo jag vet man blir ju aldrig klar.....men funderar på vilka delar jag ska prioritera å i vilken ordning......


gud jag tycker att jag har nött "plats" hur länge som helst å ändå så tycker jag inte att vi har kommit så långt som vi borde. Sen måste spårarbetet bli mycket bättre, vill hinna med att träna spårupptag, asfaltsspår, klurigaspår å jag hur mycket som helst....vill även hinna med att träna uppletande för att få till det bättre. Gud måste även köpa en tungapport å metallapport, har inte ens börjat med det. Å sen även skall som vi inte har börjat med, har inte velat eftersom han har så lätt att ta till skall men ska vi få till ett bra skall så måste vi ju börja med det...


Krypet har jag försökt att vara noga med vilket gör att det tar tid att lära in....gör fortfarande bara ett steg i taget å står fortfarande på knä bradvid honom.....så där har vi oxå mycket att jobba på.....


Sen har vi inte börjat träna platsliggning å budföring med skott än eftersom det inte har funnits någon skotträning på klubben men nu har jag tagit ansvar över det så nu ska det tränas med skott under dessa moment så det känns bra!


ja jag känner mej bara lite stressad för hur jag ska hinna få till allt å hur jag ska lägga upp planeringen av träningen för att hinna med allt???


Men men det löser sig väl till det bästa till slut får vi hoppas?!

Kram på er alla!

Av Elin Haglund - 10 december 2007 10:05

Ja det verkar inte finnas något slut på allt regn som kan komma ner från himlen!Idag regnar det dock inte speciellt mycket utan bara lite duggregn.


Jag hade tänkt åkt till Farsta Centrum idag å träna lite lydnad för att få lite annorlunda störning men kände att det blev lite stressigt att hinna med innan jag ska till jobbet så det blev istället lite träning inomhus.....snabba lägganden, kryp, "plats", bakdelsövningar. Bakdelsövningarna går riktigt bra nu!så det känns roligt!Han böjar få mer kontroll på var han har sin bakdel och har börjat jobba med den vilket han inte gjorde förut:-) Krypet går oxå riktigt bra nu. Förut så kunde han börja krypa innan jag sa kommando "kryp" till honom men nu ligger han lugn och väntar tills han får kryp. Jag har verkligen lagt krut på att han inte ska stressa i krypet så han får fortfarande bara ta ett steg i taget å sen får han ligga en bra stund innan han får ett nytt kommando av mej, jag käner mej väldigt nöjd att jag har varit noga med det lugna i detta moment eftersom Mirko är så speedad:-) Dom snabba läggandena har blivit SNABBA igen:-)backade å tog fram bollen igen så nu hör man nästan hur det smäller i backen när han lägger sig:-)å det är så jag vill ha det:-) Platsliggningen med "plats" går framåt, vi nöter på att lägga på kommandot men jag står fortfarande bara bredvid honom. Jag vill att han ska kunna kommandot å lägga ner huvudet på kommando innan jag lämnar honom så det tar lite tid:-)


Jag hade velat kört framåtsändandet idag men jag får köra det imorgon istället. Imorgon blir det träning på klubben innan jobbet men på ons då ska jag träna i Farsta Centrum....får väl se om det blir som jag har planerat. Och när jag ändå ska till Farsta Centrum så tänkte jag lägga något asfalt spår någonstans i närheten.


Jag sitter å väntar på att tvätten ska bli klar å när den är klar ska jag å Mirko sticka ut å springa i regnet....ska bli skönt!


14.00.....som sagt det blev ingen tränings i Farsta Centrum idag men när jag gick på promenad med Mirko innan jag skulle till jobbet så passade jag på att träna lite i Sköndals Centrum, alltså centrumet där jag bor......det är dock inte så stort men det var folk som gick förbi och bilar i massor så det blev bra störning och han hade super fin kontakt!:-)så det var jätte roligt!Så det blir till att stegra med störningarna i veckan å ta en tur till Farsta.


hej å hopp nu bär det av till jobbet strax!

Av Elin Haglund - 9 december 2007 16:58

Jag, Petra å Elisabeth plus hundarna såklart!började dagen i skogen där vi la spår. Jag har ju sagt till mej själv att variera spåren så idag fick det bara bli spårupptag. Vi har bara gjort det en gång förut men det gick bra idag:-) Sen blev det en liten promenad innan vi åkte vidare upp till klubben.


På klubben började vi med framåtsändande där jag kunde passa på å utnyttja en grupp å han bryr sig inte alls om den:-) Jag körde fort fram till gruppen 2 gånger med musmattan där sen tog jag bort musmattan 2 gånger å det gick jätte bra å sen avslutade jag på musmattan en gång. Jag fick hjälp av Petra å klicka så att klicket kom precis när Mirko var på musmattan...det ärmycket lättare när man får hjälp med det!för när man står långt ifrån gruppen så är det svårt att se exakt när han är framme vid musmattan. Jag skickade honom från fot idag å det gick hur bra som helst! Jag har börjat lagt musmattan en bra bit framför gruppen. Sen körde jag sakta från gruppen å ut. Då ställde jag honom på samma ställe som musmattan tidigare låg på alltså en bra bit innan gruppen å sen började jag bara att gå. Idag så hängde jag upp en boll längst bort i ett trä. Å när han bara gick så fortsatte jag att gå men började han att trava så kallade jag tillbaka honom å sen gick jag bara igen å det blev riktigt bra. Nu ska jag nöta fram till gruppen å från gruppen separat ett tag fast köra det under samma pass å sen ska jag testa att köra hela momentet snart å se vad som händer?Ska bli roligt att se!Får väl se om jag får ihop detta moment???


Sen blev det kontakt vid sidan, bakdelsövningar och apportering. Det gick bra med allt men han har lite lätt att bli frustrerad på bakdelsövningarna.


Sen nu på kvällningen blev det lite tränings inomhus med platsliggning "plats"....det är bara att nöta på så sitter det väl förhoppningsvis snart?!


Blir nog även lite kryp och lite till nöta på "plats" senare ikväll......å kanske några snabba lägganden:-)får väl se vad jag kommer mej för att göra?



Av Elin Haglund - 7 december 2007 19:39

Ja idag har jag å Mirko inte gjort många knop! Jag fick jobba över natten som var så jag var inte hemma å i säng förrän kl.09.00 imorse....gäsp....så jag sov till 15.00 idag sen var det bara att kliva upp. Då tänkte jag att en springtur blir skönt så jag klädde på mej för att springa å stack ut. När vi kom utanför dörren så verkligen spöregnade det...usch...men jag tänkte att det är lika bra att springa för Mirko måste ju ändå ut så springer jag inte så måste jag likväl gå ut å gå i spöregnet så varför inte förena nytta med nöje:-)


Efter springturen så blev det lite tango med snabeldraken:-) till Mirkos förtjusning!Han tycker fortfarande att dammsugaren är hur rolig som helst. han skulle "döda" den med sina tänder om man inte stoppade honom:-) Det kändes som ett måste eftersom det var massvis med grus på golvet efter flera dagar med regn å en lortig hund. Det bev en riktig storstädning. Jag torkade av garderobsdörrarna och övriga dörrar i lägenheten. Dom blir riktigt skitiga oxå när det är blött ute å man har en hund som nästan alltid ska skaka sig när han blivit torkad och fått kommit in i lägenheten:-) Detta leder till att det är bruna fläckar på alla dörrar i lägenheten:-)


Jag har haft problem med min NYA mobil...irriterande!När jag pratar så efter en stund så hör jag inte vad personen i andra änden säger men den andra personen hör mej så jag fick fingrarna ur idag och åkte till Farsta centrum till telia butiken och lämnade in den så nu har jag en ful låne telefon....närå så ful är den inte men den är inte lika ny som den jag har:-)


Efter att ha varit i Farsta så blev det till att laga lite mat. Nu ska ni få tips på en jätte god, lätt tillagad måltid som även går fort att kocka ihop. Den är även väldigt nyttig, vilket är ett plus:-)

*Koka jasminris

*Skiva avocado,gurka,rödlök,tomat, parika eller vilka grönsaker man tycker om

*skiva skinka eller typ kassler. Själv använder jag rökt skinka.

*naturell keso

Sen tar man riset medan det fortfarande är varmt lägger upp så mycket man vill ha på en tallrik. Sen lägger man på grönsakerna, skinkan och keso på riset. Strö över lite svartpeppar. Blanda sen ihop alltihop och detta bli SUPER GOTT:-) jag kan verkligen rekomendera detta.

Jag njöt av detta till middag. Till efterrätt blev det kladdkaka dock inte hemmagjord(jo jag vet lite lat är jag nog, men orkade inte idag. Annars brukar jag alltid baka själv) och Mirko fick ett märgben till efterrätt som han ligger å gottar på:-)Så nu är både jag och Mirko nöjda.


Snart är det dax för idolfinalen:-)Jag börjar jobba ikväll kl 23.00 så jag får nog lov att åka tidigare till jobbet så att jag inte missar slutet på idolfinalen:-)


Kram på er alla!

Av Elin Haglund - 6 december 2007 18:09

ja idag blev det först spår efter att jag vaknat från min skönhetssömn:-)Det blev dett spår på äng med många vinklar och många apporter enligt min nya filosofi för att få ner Mirkos tempo i spåret. det har redan gett resultat!:-)han gick helt suveränt idag i spåret å hittade alla konstiga apporet som matte hade lagt i spåret:-)


Sen blev det en promenad med Tjejen och Arrac. Det var full fart som vanligt!:-)Fullt ös medvetslös!


Sen tog jag en snabb sväng förbi klubben för att köra lite lite lydnad innan jag åkte hemåt. Körde kontakt vid sidan. apportering. en övning där han får jobba med sin bakdel, så att han kan lära sig att få kontroll över den, vilket han inte har i dagsläget:-)blev även lite läggande under gång eller rättare sagt vi har även backat lite där igen för att jag verkligen vill ha ett RIKTIGT snabbt läggande så körde vi bara ligg idag framför för att få ett ännu snabbare läggande än vad vi har idag.


sen bar det va hemåt. Efter lite mat i magen å lite vila blev det lite till träning inomhus med lägganden.


Nu ska jag vila en timme eftersom jag ska jobba i natt och sen blir det lite till träning inomhus. Jag vet att det låter som att jag tränar mycket men det gör vi egentligen inte utan vi kör ofta men lite nu igen ett tag som jag gjorde mycket med Mirko när han var liten. Det fungerar väldigt bra på Mirko att köra så och nu har jag tid att göra det så det är bara att passa på! Vi kommer att köra träning till och med jul sen så kommer det att bli en liten viloperiod för att jag å Mirko ska få vila upp oss och orka hela nästa år oxå:-)


Puss å Kram på er alla!

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards