AKJAS MIRKO

Direktlänk till inlägg 30 december 2007

Lydnadträning....

Av Elin Haglund - 30 december 2007 17:18

Idag var det dax för lydnadsträning. Det var jag, Petra, Elisabeth å Susanne. Vi träffades på en stor parkering som visade sig vara perfekt att träna på, det fanns även gräs vid sidan om parkeringen så det var perfekt!


Vi började med en platsliggning och det är första gången som jag körde platsliggning med andra hundar efter att jag har fått till mitt "plats"kommando, men jag stannade vi sidan om Mirko så att jag hade en möjlighet att säga till honom utifall han lyfte på huvudet, han lyfte på huvudet en gång men då sa jag till honom "plats" igen å sen låg han med huvudet nere i 3 minuter....så länge har vi aldrig kört med huvudet nere i marken:-) Sen så blev jag kommenderad av Elisabeth på läggande under gång efter att vi har finslipat på tempot så är det bra att få testa att köra igenom hela momentet med kommendering. Och som jag alltid skriver träning ger färdighet:-)vilken skillnad!Han bara smällde ner i marken:-) Men han var ju hur taggad som helst efter vår lilla viloperiod så det kanske berodde på det?men det hoppas jag inte:-)


Sen hjälpte Elisabeth mej oxå att kommendera inkallande med ställande. Jag har nästan aldrig kört hela det momentet å aldrig med kommendering så jag tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att testa. Jag hade även ett mycket längre avtsånd än vad jag har brukat kört på. Han kom som en kanonkula. När jag sa stå så bara tvärnitade han:-)Fast så klart blir det en viss bromssträcka med tanke på den fart som Mirko kommer upp i:-) Men jag var jätte nöjd med vad jag har åstadkommit:-) Men nu kommer jag fortsättningsvis under träning att köra på relativt kort avstånd och ibland så klart på längre avstånd.


Sen börjadeag vi med skall. Idag fick jag fart på Mirkos stämband:-)Och nu har jag kört med belöningen på marken redan från början efter tips från Kristina så att jag kan använda belöningen på marken sen för att slippa studs med framben å stjärt:-)Man måste ju sikta framåt även fast vi fortfarande bara ligger på en 3-4 skall:-)


Jag sa att jag inte skulle köra framåtsändande idag men jag kunde inte låta bli nu när vi var en grupp:-)Jag körde sakta från gruppen och även där testade jag ett tips från Kristina att sätta ner Mirko så att jag kunde backa bak för det har inte gått att låtit honom stå för då har han blivit så gasad å frustrerad vilket har lett till att jag inte har kunnat backa bak från honom. Att sätta honom ner och sen backa funkade men jag gick bara några meter bakom honom och sen får jag länga ut. För först gick jag längre bak men då blev han frustrerad och fattade inte att han skulle gå framåt när jag sa sakta men när jag bara backade bak några meter så fattade han att han skulle gå framåt när jag sa sakta så det är bara att nöta på. Jag tycker om utmaningar, får vi till det här så kan det bli riktigt snyggt men det är mycket pill med det här momentet. Jag är glad att jag började i tid med det:-)



Sen fick jag hjälp av Susanne att kolla på krypet. Å Mirko kryper inte alls då dåligt som jag har trott:-)Jag har trott att han har varit hög bak men jag tror att jag är nöjd med vad jag har åstadkommit vad gäller krypet!:-)Sen var det första gången som vi körde det utomhus å ändå gjorde han vad han skulle min lilla prins:-)


Nu ska jag lägga mej å vila en liten stund ska ju jobba inatt igen å eftersom vi skulle träna idag så sov jag bara 4 timmar innan det var dax att stiga upp ur sängen för att dra iväg för att träna med Mirko.


Sussa sött å gott nytt år på er!


Jag måste bara tillägga att jag blir så j-vla less på alla j-vla smällare!Det är tur att man har en oberörd hund men jag bara fasar öve om det skulle komma några ungar å typ slänga smällare vid oss när vi är ute å går eller nått för då spelar det ingen roll HUR skottfast hund man har för de blir ändå berörda!Det hände nämligen mej å Musse förra året. Då kom det några ung j-vlar å kastade smällare bakom Musse, tur säger jag att han är så cool men till och med han blev lite berörd av det...stackas killen!

 
 
Ingen bild

Susanne

30 december 2007 20:40

Vill önska dig och Mirko ett Gott Nytt Hund År. Du är väldigt duktig med din träning
Susanne Och Marro

 
Ingen bild

Nettan

31 december 2007 08:50

Gott Nytt År önskar vi er//kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards