AKJAS MIRKO

Alla inlägg den 20 juni 2009

Av Elin Haglund - 20 juni 2009 21:21

.....är en passande rubrik för dagens inlägg:-) Idag så träffade jag Linda och Elisabeth på klubben. Jag tänkte passa på att få både kommendering och personer på båda sidor om Mr M. Jag värmde först upp honom och blev sedan inropad på planen. Vi hoppade över linförheten eftersom jag håller på att jobbar bak hans posiion och vill inte låta honom få chans att ta mark i linförheten. Jag körde först framförgående och sedan läggande under gång sedan belöning. Inkallning(utan inkallning, vi kör ju bara sitta kvar) där fick han belöning direkt efter bara det momentet. Sedan blev det apportering, hopp och sedan belöning. Krypet tog jag efteråt eftersom jag fortfarande håller på att jobbar på det.


Jag är så jäkla nöjd!!Inte ett enda pip trots kommendering och folk på båda sidor:-) Snacka om framsteg! Träning ger färdighet!hihihi....Linda påminde mej idag om att när vi tränade i vintras så skrek han och pep till förbannelseoch då insåg jag faktiskt vilka framsteg vi har gjort! Ska bli så himla roligt att testa av det på tävling:-) Men jag måste ha realistisk förväntningar och mål så att jag inte ställer för höga krav på Mr M på första tävlingen för då kommer han falla igenom då han inte riktigt klarar den pressen från mej. Men nu känns det väldigt optimistiskt om man jämför hur han var för 1 år sedan då det hela började och var som värst.


Min älskade Mr M. En favorit i repris:-)


Efter lite klurande så hittar man ofta en lösning på problemen. Han låg från början oroligt på platsliggningen. Jag insåg snabbt att jag inte skulle kunna få honom att ligga på passivitet, då valde jag att få honom att ligga på förväntan med huvudet nere i marken. Då har han en uppgift och ligger både tyst och lugnt:-)

Det ska börjas i tid:-)....så här stor var Mr M när han var på sitt första läger i Härnösand.


Det har tagit mej 1 helt år!!! för att få till det, snacka om att det har varit tålamodskrävande. Först testade jag ju en metod som jag fick tips av Monika Lindblom, jag tänkte att jag måste ge det en ärlig chans så jag gav det säkert ca 5mån men jag hade då inte nått dom framsteg som jag hade hoppats så jag insåg att det inte var rätt metod på Mr M. Den innebar att jag bara skulle säga ligg lugnt oxå skulle han ligga tills han var lugn och det var hans "straff". Han fick träna när han var i rätt sinnesstämmning men detta ledde tyvärr bara till att han gick upp ännu mer i stress och ännu mer pip då han varken förstod varför han skulle ligga ner eller vad han gjorde för fel. Så jag kaserade den metoden men då var vi tillbaka på noll igen:-(.......


......Men då tog jag ju hit Frida Sundberg och med henne kom lösningen!!:-) Vi började med förbudsövningar - Mr M ska förstå att det är jag som äger belöningen och inte han(detta behöver jag knappt använda mej av längre). Jag kör på väldigt höga krav och väldigt hög belönings frekvens. Till skillnad från många andra som tyckte att jag skulle försöka dämpa honom med godis så tyckte Frida att jag skulle kampa som bara f-n!:-)men med detta ställa väldigt höga krav på herrn. Sen sa Frida även att jag måste tro på mej själv och på det sättet jag har bestämt mej för att köra på och köra på det fullt ut och inte vara rädd för att pipet skulle bli värre av det sättet jag valde att köra. Jag har även kört mycket mer med kommendering, folk på plan, kört mera hela moment, även länkat ihop momenten mer och jag har även hittat ett sätt att värma upp honom som funkar(han måste få "blåsa" ur sig för får han inte göra det så pyser det till slut över i form av pip). Allt detta tillsammans har gjort att det idag iaf funkar under tävlingsliknande förhållande med folk och kommendering vilket det aldrig skulle ha gjort tidigare. Jag måste även ge mej själv en klapp på axeln då jag har utvecklats som person och har en mycket mycket längre stubin och är en mycket mycket lugnare person när jag tränar hund:-)....Ni som känner mej vet ju hur jag är annars:-)...allt annat än lugn:-).......


Här har Mr M pipit så här kommer bildbevis på hur jag har gjort.....lugnt men bestämt....fast jag har modifierat det med tiden. Jag kan säga att jag kommer inte ihåg sist jag behövde göra detta, så himla skönt!


Sä här roligt har vi när Mr M har gjort rätt och varit tyst:-)


ja ja där kom en sammanfattning av hur jag har gått tillväga för att få till Mr M´s pip:-)


 





Lösenord

Vill ni läsa blogggen? Maila mej: elin_haglund81@hotmail.com så får ni lösenordet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards